2022. április 16., szombat

METRÓÉPÍTÉS

 

Mikor tavaly megszereztem az ezüst szovjet metrókocsi makettjét úgy döntöttem, hogy a CD-s polcom alagsorában berendezek egy metróállomást. Igen ám, de a peronok és a kartonból készült válaszfal nem volt éppen gazdaságos, ezért elhatároztam, hogy korszerűsíteni fogom a „metróvonalam”.

2 kg-os gipszből vettem 2 csomaggal, hogy abból öntsem majd ki a vastagabb és masszívabb válaszfalat, valamint két peront és az egyik állomás oldalfalát. Sajnos megfelelő öntőformát nem árultak, így egyedi módon, méréssel készítettem el ezeket. Vásároltam egy vastag kartont, amiből elkészítettem a formákat, majd ezüst ragasztószalaggal vontam be őket, hogy annak szigetelése megakadályozza a víz szivárgását és a kartonminta elázását. Az első menet nem volt könnyű, mert a vizes gipsz kifolydogált, de azután már minden rendben lezajlott.











A válaszfal épp hogy befért, és elkészült. Nagyon örültem neki, mert a kartonos öntőforma már a végét járta, de szerencsére egy kis ezüsttel még életet tudtam bele lehelni. Ráadásul az alagút formájához is raktam elválasztó kartont, hogy könnyebben meg tudjam csinálni azt.

 








A peronok elkészülte után folyékony ragasztóval kentem be az aljukat és lerögzítettem őket. Megrepedtek ugyan, de nem volt vészes, ugyanis festés és bevonás várt rájuk. Következő fázisnak a Ben tér megálló oldalfalát kezdtem készíteni, de sajnos bedőlt és eltört. Nem volt megfelelően megcsinálva. Mint kiderült, túl sok vizet adtam a gipszhez. Szemétben is végezte. A következő körben már nem volt baj, két részletben csináltam meg az oldalfalakat és egy ún. meszelést végeztem, hogy a helyén maradjon.



A válaszfalakhoz 300 db-os mozaikkocka mixet vásároltam. Sajnos hibát követtem el, mert nagyon pici kockák voltak. Azt hittem nagyobbak lesznek. Szerencsére nem volt baj, felragasztottam őket folyékony Pritt ragasztóval. Néha azonban lepotyogott pár darab, amit utólag megcsináltam. 4 napos munka volt, mert eléggé türelemjátékos elfoglaltság és a száradási időre is ügyelni kellett. Direkt nagy helyet hagytam, hogy oda egy zenei borító kerülhessen, így a mozaikkockás dekoráció egyben a képkeret funkció szerepét is betölti. A CD polcok állomás új neve Sokszínűség tere lett. Új jelzőmatricákat ragasztottam az állomásaimhoz. Az ezüst metró alagútjának elején használt, vágott mini kábeldarabokat ragasztottam fel, hogy azt a látszatot keltsem, az alagút kábelrendszeréről van szó. J   








Mind a 4 kg gipsz elfogyott. Szerencsém volt, mert elég sokat használtam belőle. Az állomások padlóburkolata a Sokszínűség terén színes fa spatula pálcákkal lett burkolva. Bár nem lett tökéletes a munka, a látványosságot néztem. A Ben téren a padlóburkolatot fekete és piros temperával festettem. Hosszú vonalakat rajzoltam, ami a falak színével találkozik. A színes fa spatula pálcákból néhány ide is került. Főleg a peron feletti részen ahol „be lehet látni” az alagútba. A Ben tér oldalfalait különféle színnel festettem ki. A megmaradt színes mozaikkockákból ide is került egy csomó, ami itt is a reklámképet keretezi. A fal melletti válaszfalra pedig a budapesti 2-es metró reklámfüzetéből látható egy részlet, ami 1970-es. Szkennelt kép, matricás papírra nyomtatva.





Ülőhelyek

A metróvonalaim mindkét állomásán tűzőgépes betéteket használtam fel ülőhelyekként. Azért, mert nagyon hasonlít a külsejük. Modern és nagyon szép ezüstszürke színű. Néhol ragasztott, máshol nincs odarögzítve sehol.



A Ben tér festése során sajnos kisebb hibákat vétettem, ezért bizonyos színi hibák keletkeztek, melyeket utólag nem lehet javítani. Végül megállapítottam, hogy pont így szép, ahogy van. Az építési költség kb. 8 ezer forintba került. Voltak pillanatok, amikor nem bírtam csinálni, mert egyszer a mozaikkockák tapadtak az ujjamhoz, és volt, amikor bedőltek az oldalfalak. L A legdurvább eset az volt mikor a gipszes víz kifolyt. De most már készen van mindkét állomás. Hamarosan pedig az 1945-ben elpusztult régi Erzsébet hidat tervezem elkészíteni, persze olyan stílusban, ahogy tudom. A híd kapuzatai természetesen ugyanolyanok lesznek, mint az eredetiek, de mellette olyan „sima” mint a fehér Erzsébet híd és persze okkersárga vagy aranyszínű festésű.

Az avatás

Hivatalosan húsvétkor történt meg az ún. avatás, vagyis átadás. Ott voltam, örültem neki.














A metróm sötétben is hangulatos. A polcos ledlámpás díszkivilágítás mellett szerettem volna extra fényeket, de sajnos kivitelezhetetlen. Ne felejtsük, minden ledes lámpához egy elemtartó van rárögzítve és nehézkes lenne elrendezni. Pláne idővel cserélni az elemeket. Nekem mindig egy kaland az elemek cseréje. Így ritkán, különleges alkalmakkor vannak felkapcsolva a fények. Főleg ünnepekkor.

Élmény volt ezzel a metróval foglalkozni. Jelenleg készül az általam tervezett, Fantasma valley-i metrókocsim nyomtatott változata. A pasi, akitől az orosz ezüst metrót vettem ő készíti el. A rajz pedig már meg is van amit szintén ő csinált:

 


Simán lehetnék metrótervező. J Ha kész lesz a szerelvény, akkor szintén a két megállós vonalamon fog „futni”.

BEN

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.