2022. június 28., kedd

SZÍNHÁZAJÁNLÓ: TOPRONGYOZÓ

FIGYELEM! A SZÍNDARABBAL KAPCSOLATBAN SPOILERES ÍRÁSAIM VANNAK. CSAK AZOK OLVASSÁK EL AKIK TUDNI SZERETNÉK MI LESZ A MŰ VÉGÉN! 

Ritkán járok színházba, de mivel Kocsis Judit csoportjába járok, úgy döntöttem néha el fogok menni 1-1 előadást megnézni. Manapság a mozikban már nincsenek olyan filmek, amelyek lázba hoznának. Csak ha egy-egy kedvencem folytatásai készülnek. Pl. Halloween, Sikoly, stb. Néha pár rajzfilm a gyerekek miatt belefér.



képeslapos reklám

Nemrég volt a bemutatója a Toprongyozó című darabnak, amelyet az RS9 színházban rendeztek meg. Lábán Katalin színháza, ahol már egyszer én is felléptem a Vallai kertben még 2018-ban. Abban az időben, amikor a Fórumszínházzal készültünk egy kis színdarabbal. Ez volt az első színházi szereplésem. Az ezzel kapcsolatos cikket itt lehet elolvasni:

https://benlacosta.blogspot.com/2018/06/a-szerelemlabor-forumszinhazas-eloadason.html

(BENovelas magazin 2018. júliusi szám)

István barátommal néha el szoktunk látogatni az RS9 színház bárjába, mert nagyon jó a pinceszerű kocsma. Kedvesek az emberek is. Most visszatértem, de mint színházi nézőként. Megtudtam, hogy Kocsis Judit új darabban lép fel és benne lesz Láng Balázs is, kivel néha szoktam levelezni. Meg akartam őket nézni mindenképp színházi „változatban”, vagyis, hogy milyenek, amikor mások bőrébe bújnak. Fotózni sajnos nem lehetett, de a végén készítettem képeket a színészekről. Hatalmas élmény volt ez nekem. De kezdjük az elejétől.

Hamarabb értem oda szerencsére a színházhoz és megvettem a jegyet. Mindenképp ragaszkodtam ahhoz, hogy a teljes összeget kifizessem. Nem tudom pontosan mi a szakmai, tiszteletjegy, de akárhogy is vesszük kifizettem, ami járt. Az állam nem nagyon támogatja a színházakat és emiatt sok színésznek vannak gondjaik. Emlékszem Judittal beszéltem is arról, hogy a szinkronizálás és a színházi szereplés az egy megélhetést biztosít a színészeknek. Gondoljunk bele abba, hogyha én kifizettem 13 ezret az Alex Ubago új albumára, amelyben 2 fekete bakelit és egy CD volt akkor ez nem fért bele? A jegy 3800 Ft volt. 4000-et adtam. A kedvezmény akkor jó, ha egy latin zenei CD-t veszek. Egy latin vagy bármely énekes hülyére keresi magát a deluxe, évfordulós kiadású lemezeikkel, ill. koncertes előadásaikkal. Jól ismerem a dörgést, mert sok rongyrázást látok kedvenc énekeseim facebookos oldalán. Más az ottani élet, mint a magyar valóság. A rideg valóság. Itthon a stadionok bújnak ki a földből a milliókat kereső focisták számára. A színház, oktatás és egészségügy szinte kiszorul sok dologból. Én boldog voltam attól, hogy a teljes jegyár kifizetésével egy kicsit hozzájárulhattam mások boldogságához és megélhetéséhez.




Az első sorban foglaltam helyet. A díszlet csodálatos volt. Egy nagy kékséget is megpillantottam, ami csodaszép kék fényt sugárzott és beragyogta a téglás pincefalat. Eszembe jutott a közelgő Eros Ramazzotti új album borítója. Az a rejtelmes mély kékség.

A Toprongyozó története egy fiatal eladólányról, Éváról szól, aki egyedülálló anyaként próbálja összerakni darabjaira hullott életét. Egy kis földalatti világban, egy ruhaturkáló pinceszerű boltocskában éli mindennapjait, akihez bejárnak különböző sorsú emberek. Magányos lelkek, akik mind a saját gondjaik és egyedüllétük elől menekülnek. A Toprongyozó egy ún. menedék. Menedék a sivár hétköznapok világából. Egy elkorcsosult univerzum elől. Mintha valami védőbunker lenne, ahol a magányos szívek, megfáradt lelkek megpihenhetnek. A rendszerváltás utáni időket mutatja be a színdarab, amikor is megszűnnek a gyárak, megszűnik az ember munkahelye, kialakul a hajléktalanság, a társadalmi különbségek és még sorolhatnám tovább. Visszaemlékszem az édesanyám szavaira, amikor ő fiatal volt és friss házas, akkor a Kádár rendszerben mindenki egyenlő volt, dolgozhatott mindenki és biztos munkahelyek voltak. Boldogan mesélte, hogy abban az időszakban mennyire boldog volt. De amikor bekövetkezett a szocializmus vége utána minden megváltozott. Én a szocializmus végén születtem, 1986-ban. Nem emlékszem belőle semmire sem. Csak az azutáni időkre.

A Toprongyozóban törzsvendég egy idős néni, akit Kati néninek hívnak. Kicsit viccesnek tartottam, mert ahogy megnyilvánult, megnevettetett. Sokat tapasztalt, kissé keserű néni, aki nagyon magányos és szívesen van a ruhaboltban, hogy ne kelljen félnie az egyedülléttől. Volt egy igazságtalan húzása, amiért felhúztam magam, de tudtam, hogy ez csak egy játék, nem a valóság. Utólag megbocsátottam neki, mármint a karakternek, mert rendesen bánt azzal a fiatal iskolás lánnyal, Dórával, aki szintén Évához jár, és akivel az apja nem foglalkozik. Dóra egy magányos, szeretetre éhes lány, aki a lázadó korban van, és nagy szüksége van a törődésre. De az apját, csak a stiklik érdeklik, pl. amikor át akar verni egy alkoholista férfit, aki szintén bejár a boltba. Az édesanyja halála után mélypontra került, tönkrement és az alkoholizmusa miatt gyenge lett. Ugyan a mű végén látszólag helyrejött, de azt láttam, hogy nem állt készen egy új életre. Hiába veti le régi, elhasználódott rongyait, az új öltözéktől még nem lesz egészséges. Hogy mi történt a karakterével? Szerintem nem jött össze az új élete és mindenét elvesztette, majd beleolvadt a hajléktalanok szomorú és gyötrelmes világába. Visszatérve Dórára megtalálta Kati néniben azt, aki törődik vele, és akihez ragaszkodhat. Tapasztalatból tudom, hogy egy magányos lélek milyen ragaszkodó tud lenni, ha fél a magánytól. A magány egy rettenetes börtön ahol borzalmas élni. Amikor magányos az ember megtámadja a fekete démon. A depresszió, a rossz gondolatok és elöntik lelkét a keserűség fekete folyóvize. Éva történetét úgy a végén ismertem meg igazán. Volt egy fia, aki meghalt. Ő és a volt férje János ezt sosem tudták kiheverni. Egy gyermek elvesztését sosem tudja egy szülő elfogadni. Hisz nekik a szerelmük gyümölcse, boldogsága, drágaköve és egyéb kincse. Éva aztán ismét terhes lett Jánostól, de János korábban kijelentette, hogy nem akar egy újabb gyereket. Éva talán ezért titkolta el az újabb terhességét. Mindketten félhettek az újrakezdéstől. Féltek attól, hogy a múlt árnyéka ismét lecsap rájuk. Éva és János mindketten, ha úgy vesszük elmenekültek a valóság elől. Eszembe jut ezzel kapcsolatban a Noelia című sorozatom, amikor elteltek az évek és Noelia nem mondta el Guillermónak, hogy van egy közös lányuk. Csak utólag derült ki az igazság. Azt is tudom, hogy milyen elveszteni olyas valakit, aki fontos volt nekünk. Főleg ha többen vannak. A veszteség borzalmas dolog. Minél több szeretett személyt vesztünk el a fájdalom egyre elviselhetetlenebbé válik. Évának volt egy tanár udvarlója, aki készen állt arra, hogy elvegye a nőt és a gyereket is neveljék, de persze volt egy idősebb pasi is, aki ugyanezt ajánlotta fel a lánynak. Éva nagyon karakteres személyiség. Olyan, aki a fájdalmai ellenére harcolni is képes. Még a betörőkkel is. J A Toprongyozó amolyan szeretethellyé avanzsálódott, ahol Éva szívesen látta vendégül azokat az embereket, akiknek komoly, hétköznapi bajaik vannak. Mintha az elveszett fia iránti törődést másoknak akarta volna adni és szétosztani azt a szegények között. Beletartozik a másik, élő fia is. Megadja a szeretetet, menedéket a magányos lelkek számára. Jánost Láng Balu alakította. Nagyon jó karaktere volt és érdekes volt élőben hallani a kellemes és fiatalos hangját. Balunak olyan hangja van, ami nem mélyül, hanem megmarad fiatalosnak, csendesnek és kellemesnek. Telenovellákban is filmekben is hallottam a hangját. Pl. A bosszú álarca (El Rostro de Analía) Eva Luna, Thriller és még sorolhatnám. Kocsit Juditot is láttam fellépni, aki egy kedves édesanyát, Franciskát alakítja. Takarítónő, aki egyedül neveli értelmi sérült lányát, Tündikét. A Toprongyozónak ez a megrázóbb szakasza. Egy 30 éves lány, aki 9 éves szinten ragadt és nagyon szeret a használt ruhákkal játszani. Egy számára boldog és bezárt világban él. Franciska nagyon félti a gyermekét, mert jól tudja, hogy mivé fajult a világ. Színdarab vagy sem én beleéltem magam a helyzetbe. Judit karaktere, Franciska elmondta, hogy voltak barátai a lányának, de leléptek. Saját szavaimmal élve, macerásnak tartották. Velem is ez volt. Sok olyan ember hagyott magamra, akikről nem feltételeztem volna, hogy megteszik. Nem tudták kezelni az autizmusom okozta érzékenységem, kiborulásaim és egyéb dolgokat. Belebetegedtem ebbe és sokszor vagyok frászban mikor ismétlődik meg újból. Ezért is van bennem sokszor túlzott szorongás, félelem és mindenből ügyet csinálok.

Tündikének volt egy kedvenc ruhája. Egy mennyasszonyi ruha, amiben boldognak érezte magát. Láttam Judit játékát és nagyon boldog voltam. Fellépni sosem láttam csak a hangját hallottam filmekben, sorozatokban. Pl. gyermekkoromban, az Aladdinban. Jázmin hercegnő hangja volt. Judit annyira beleélve játszotta az aggódó édesanyát. Ez szerintem több volt, mint játék, ugyanis a valóságban is nagyon kedves és aranyos nő. Mintha egy mesebeli tündér lenne. Igaz szigorú néha, de ez azért van, hogy menjen a próba rendesen. Kocsis Judit telenovellákban is szinkronizál, de ezeknek listája eléggé hosszú lenne a cikkben.

Két felvonásból állt a darab. Kiemelnék egy másik, fontosabb karaktert, akit Líviának hívnak. Létay Dóra alakította. Amikor a hangját meghallom, eszembe jut az Angela című mexikói sorozat amiben Angelica Riverának kölcsönözte a hangját. De kétszer szinkronizálta Karina Zampinit. Először a Híresek és gazdagok (Ricos Y Famosos) és a Vad szenvedélyekben (Luna salvaje). Lívia a tulajdonosa a Toprongyozónak. Jó anyagi helyzetben álló, nagyon vonzó hölgy, aki sokat volt a testvére, Éva mellett. Lívia is egy magányos nő, de ő megpróbál erős maradni, mert szerintem nem akarja, hogy az aktuális új rendszerben, ahol épp egy boldogtalan időszak kezdődik ő is beálljon ebbe a sorba. Az rosszul esett, hogy elutasította Franciska kézzel hímzett terítőjét, aki a lánya miatt bocsátja áruba a dolgait. A Toprongyozó egy használt ruha üzlet, ahol sok külföldi és minőségi ruhaáru válik meg gazdájától anyagi okok miatt. Milyen érdekes. A szocializmusban nem lehetett kapni mindent, hisz a nyugati kultúrától irtózott a szovjet rendszer. Amikor már rég nem volt szocializmus és 17-18-19 éves voltam akkor sem volt minden kapható. Pl. latin zenei CD. Emlékszem, hogy tudtam örülni az első Ricardo Montaner lemezemnek, amelyet az USA-ból rendeltem. Aztán jött a többi import CD. Mára komoly gyűjteménnyel rendelkezek, melyeket öröm újra és újra elővenni hogy egy kicsit visszaemlékezhessek a múltam szép időszakára. Nem bocsátanám ezeket a kincseket áruba, mert egyrészt nem vesznek ilyen lemezeket, másrészt komoly érzelmi értékei vannak. Azok meg felbecsülhetetlenek.

Szerepelt benne Seszták Szabolcs is, akinek a hangját is sok sorozatban hallottam. Halálbiztos diagnózis (Diagnosis Murder), Második esély (Tierra de pasiones), Monk és a Sikoly (Scream) első részében. J Még a színészt soha nem láttam korábban csak a hangját ismertem.  

Az előadás hirtelen ért véget. Ha úgy vesszük nem volt vége, mert János hiába tudta meg, hogy van egy fia számos kérdés maradt hátra, melyeket szerettem volna megtudni. Dórának lett egy biztos anyagi és szociális háttere. Apja viszont nem. Ez komoly lelki törést okozott a fiatal lánynak. Nem derült ki mi lett Éva és János sorsa. Vajon a kisfiú megtudta e valaha ki az igazi édesapja? Egyáltalán Éva ki mellett döntött? Mik a valódi érzelmek? Mi lett az alkoholista férfi sorsa? Tündi volt az egyetlen, aki a darab végén magán viselhette azt a mennyasszonyi ruhát, amelyet nagyon megszeretett. Boldog volt a maga kicsi világában. De az ő élete később hogy alakul? Jár egy napközibe, de ha az anyukája meghal mi lesz a sorsa? Boldog 90-es évek? Azért ez a másik cím, mert amikor egy embernek nehezek a hétköznapjai nemcsak gondokkal van tele, de vannak szép és vidám pillanatok, amelyekre örömmel gondol vissza x évvel később. Édesanyámnak egy másik emléke is van. Amikor megvolt a csepeli telke a családomnak sok házibuli volt és összejövetel. Szegények voltunk és ezek a jó pillanatok sokszor beezüstözték a hétköznapjainkat. Gyermekkoromban, amikor még nem volt net, se telefon akkor még TV-t néztem, videón filmeket, az Aladdin című rajzfilmeket, amelyeket a vasárnapi délutáni Walt Disney bemutatja sávból vettem fel. Utólag mosolyogva, könnyes szemekkel emlékezek vissza, mennyire nagy örömöt okozott nekem egy vhs kazetta megvétele, mert arra felvehettem az Aladdin részeket. Ez volt nekem a gazdagságom, ill. a játékok amiket kaptam. Később már jöttek az első zenei kazettáim, aztán a CD-s korszak. Az életemben is bekövetkezett egy rendszerváltás, ahol voltak jó és rossz pillanatok. Észre se veszem, de elszállt az idő. Ma ugyan mindent könnyebben meg lehet szerezni. Netről le lehet tölteni szinte mindent, de az emberek egy részét a telefonok pötyögtetése köti le. Én akkor telefonozok, ha fotózok. Az hasznos dolog, mert egy múló emléket örökítek meg, ami később már történelemmé alakul. Ugyan a világ évről évre fejlődik, mégis az emberek másokká válnak. Teljesen a pénzközpontúság alakul ki, az érzelmek szinte kámforrá válnak. Sokszor aggódva nézek körül mivé vált a körülöttem lévő világ. A politika szennye mindenhová befolyik és ez a méreg az emberek java részét is megváltoztatja. Akármilyen nehéz is volt az életem, ha visszaemlékszem a szép emlékekre, akkor jól érzéssel teszem. Mint amikor 2000-ben megvettem a 4490Ft-os ezüstszürke walkmanem. Azok a péntek délutáni Europarkos kiruccanások suli után mindig feldobtak. Tudtam, hogy lesz két nap szünet, amikor nem kell bemennem az iskolába és megvívnom a véres csatát azokkal a gyerekekkel, akik nemcsak testileg de lelkileg is bántalmaztak. Ha megjött egy import, USA CD a Music Storeban akkor hevesen vert a szívem, mert tudtam, hogy nemsokára új kincsem lesz. A Toprongyozóban is így éreztek sokan. Tündike a ruhájának, az emberek pedig a karácsonyi bálának örültek. Mindenki reménykedett egy jobb világban egy biztosnak hitt akadálymentes jövőben. Líviának azt kellett volna megértenie, hogy a Toprongyozó üzletbe azért járnak emberek, mert magányosak és szomorúak. Az ilyen emberektől nem szabad sajnálni a szeretetet, a törődést és a jó hangulatot, mert betegek lesznek. Legjobb példa erre az alkoholista férfi karaktere. Amikor hirtelen véget ért az előadás szerettem volna az imént feltett kérdéseimre választ kapni. De így íródott a mű. Az Esős vasárnap és a Szeretők című filmek is hasonló véget értek. Úgy, hogy kérdések maradtak fent. Az író és a rendező feltette a nagy kérdést: Döntsék el maguk, hogy végződjön a szereplők sorsa. Hát én megválaszolom, és a saját döntéseim alapján egy igazságos befejezést szeretnék adni ennek a történetnek.

Dóra édesapja észhez tér, rájön, hogy a lánya mennyire szenved. Elhatározza, hogy jó ember lesz és gondoskodni fog a lányáról. Felhagy a munkájával, ami másnak kárt okoz és elhatározza, saját lakást vesz, és azt berendezi, amibe Kati nénit is meghívja, hogy lakjanak együtt hármasban. Dóra kibékülne az édesapjával és varrónő lenne belőle. Az apa különleges import ruhát ajándékozna a lányának a szalagavatójára.

Az alkoholista férfi sorsa is rendeződne. Megismerne egy jómódú orvosnőt, akinek saját otthona van, egyedülálló és egy rehabilitációs központban dolgozik. A férfinak esélye lenne a túlélésre, összejönne a doktornővel és születnének gyerekeik.

Éva nem jönne össze Jánossal, mert a múltban történt események miatt a szerelmük lángja kialudt. Ugyan esélyes volt az, hogy még éreznek egymás iránt vonzalmat, de a múltbéli történtek miatt sajnos nem lehetnek egymáséi. Éva a tanárral összeházasodik. A kisfiú megtudná, hogy ki az igazi apja. Trauma helyett azonban elfogadná Jánost és arra kérné, maradjon vele örökre. Éva és János felváltva nevelné a gyermeket, melyben a tanár is besegítene. Természetesen Lívia sem hagyná cserben az unokaöccsét.

Lívia összejönne János barátjával, akivel együtt hemperegtek a butikban. Mindketten rájönnek, egymásnak teremtették őket. Lívia rájönne, hogy nem akar boldogtalan lenni és szabadon szeretne élni. Bőven elég neki az a 7 butik Budapesten. Elvált nőként jókora tartásdíjat bezsebelhetne ex férjétől.

Franciska és Tündike egy olyan lakóotthonba költöznének, ahol az édesanya együtt lehetne a lányával. Ott foglalkoztatókon venne részt a lány, és ott szakemberek fejlesztenék. Évek alatt nagyon sok, komoly és eredményes változást érnének el. Franciska nagyon boldog lenne, és már nem aggódna szegény asszony a gyermeke sorsa miatt. Franciska haláláig a lánya mellett maradna és nemcsak Tündin, de más elesett embereken is segítene. Abroszokat és ágyneműket varrna az otthon lakóinak és ebben Éva is támogatná Líviával, aki végül megérti Franciska helyzetét és bocsánatot kérne tőle a múltkori viselkedéséért.

Nem minden szereplőnek akartam véget adni, mert azt gondolom, a nekem fontos karakterek legyenek igazán boldogok. Én így zártam volna le a történetet. Az hogy mi lett a szívbeteg férfival és a feleségével, az idős képviselős emberrel ők is megtalálták a boldogságot. Élnek virulnak, de ennyi.






Újabb történelmi pillanatok a BENovelas történetében.

Nagy hatással volt rám ez a Toprongyozó. Az előadás után lefényképeztem a színészeket is. Judittal és Balázzsal szelfiztem. Nagyon jó volt a hangulat. Kicsit sokan voltak, így kezdett kongani a fejem. Túl sok inger ért és kicsit furán viselkedtem. Megvallom, nagyon zavarban voltam mikor pár színésszel beszélgettem. Kissé szédültem, mert ez nem kis dolog. Miután elbúcsúztam a többiektől elindultam a Deák tér irányába. Belestem a metrófelújítás területére. Még semmi új burkolat. Felszálltam a 49-es villamosra, ami a Fővám térig elvitt. Hamburgert akartam enni, de a Burger King pont akkor zárt. Nagyon éhes voltam és fáradt. Ki is izzadtam. A Boráros téri mekiben vettem hambit, majd a Nemzeti Színháznál meglátogattam az éjszakai pókcsaládot. Megbabráltam a nagy hálójukat. Mindig szoktam ilyesmivel szórakozni. Szegénykék csak úgy menekültek. J Két kacsa hápogott a tavon, sehol egy lélek. A színház környékén senki sem volt. Bementem a Mannába, ettem egy dupla málnás Magnumot. Vágytam rá nagyon. Rám is fért egy kis torokhűsítő. Nehezen aludtam el az este, mert folyton az előadás járt az eszembe. Most is a hatása alatt vagyok a darabnak. Egy olyan darabnak, ami szerintem üzent nekem. Szedjem össze magam, de sürgősen!


Reklámok a falon, köztük a Toprongyozó képeslapjai.

BEN

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.