Akciós áron beszereztem az
egyik kedvenc Genesis albumom, az 1991-es We
Can’t Dance-t bakelit lemezen, amely 2016-os kiadású. A CD változatot még a
30. születésnapomon vettem meg használtan, amely az eredeti, nem remastered
kiadás. A Genesisről már írtam egy cikket 2017-ben, amelyben a We Can’t Dance-t is megemlítettem, ám akkor
nem írtam bő véleményt róla:
A We Can’t Dance 1991-ben jelent meg. Phil Collins utoljára dolgozik
itt a Genesissel. Olvasva Phil életrajzi könyvét írt egy dalt Eric Clapton
elhunyt fiáról, Connorról, aki tragikus körülmények között halt meg. Egy évben
születtünk. Ma ugyanannyi éves lenne, mint én most. A róla készült szám a Since I lost you.
Korábban fogalmam sem volt
arról, hogy ez a szám miért készült. Mikor megtudtam a könyvből az eredetét, és
ismét meghallgattam akkor megkönnyeztem a dalt. Gondoljunk csak bele abba, hogy
egy pici gyermek halt meg. Ez nagyon felkavaró. Főleg a körülmények. Eric
Clapton sosem tudta feldolgozni. A lassúkezűként ismert énekes jó barátságban
van Phil Collinssal, aki a könyvében azt is leírta, hogy mielőtt a We Can’t Dance-re került volna a szám
megkérdezte Ericet, hogy ráteheti. Együtt sírtak mikor meghallgatták. Nem is
csodálkozom ezen. Engem is megrázott ez a dal. Hiába van az embernek pénze, a
halál nem válogat. L
A We Can’t Dance, mint írtam az egyik kedvenc Genesis albumom. Nagyon
szeretem a hangulatát. Mikor kicsi gyerek voltam, az I can’t dance-t hallottam először egy videóklipben, ami egy régi
videókazettán van, mellé Bruce Spingsteen: Human
Touch című videóklipjével. A számot gyermeki szemmel viccesnek találtam, ma
átlagosnak nevezem. Inkább a romantikusabb számok jönnek be a We Can’t Dance-ről. Amikor 2004-ben
megkaptam nővéremtől a videóklipes válogatást, akkor akadtak dalok az albumról.
Nagy kedvencem a Hold on my heart,
amelynek a hangulata nagyon bejön.
A dal, és a róla készült
videóklip színvilága valósággal elkápráztatott és máig rajongok érte. A csendes
esős időt juttatja eszembe, illetve az idő múlását. Az utóbbinak képei sokszor
előjönnek nálam más számoknál. Nővérem depis dalnak hívta mindig. Ő nem
szerette ezt a számot.
A We Can’t Dance album képei kicsit hasonlítanak az 1980-as Duke-hoz. Mintha egy mesekönyv lenne. J Az első dal kifejezetten
szomorú. Főleg a videóklipje. Ez a No son
of mine:
Nagyon felkavaró szám, de
mégis megvan a maga szépsége. Ha megnézzük a We Can’t Dance „rajzait” észrevehetünk menekülési útvonalakat.
Nemcsak úgy menekülünk valamik vagy valakik elől, hogy elfutunk messzire, hanem
belemenekülhetünk egy másik világba. Mikor gyerek voltam néha el akartam menni
világgá. Fel egy tehervonatra, amely elvisz messzire. Sok gyerek gondolkodott
és gondolkodik így ma is.
A bakelit kiadás érdekesen van
elrendezve. A CD borítós elemzős cikkemben ezt írtam a We Can’t Dance borítójáról:
„Ebben
az albumban az elmúlás elemeit vélem felfedezni. A borító szomorú. Azt
gondolom, hogy egy apa tanítja a fiát az élet dolgaira és figyelmezteti arra,
hogy legyen nagyon óvatos és próbáljon a földön maradni, mert az életben csakis
magunkra számíthatunk. Rámutat az élet szépségeire. Semmi nem tart örökké,
ahogy az életünk sem. A hangulatot fokozza, hogy az ég ragyogó színeket
sugároz, majd a lemez hátán megjelenik az estének csodás kép”
Sajnos az albumról kimaradt
dalok nincsenek rajta. Jó lett volna, ha ráteszik. L Anno 150 Ft-ért megszereztem
egy bakelit kislemezt, ami a We Can’t
Dance-hez tartozik, illetve egy maxi CD-t is a Dürer kerti lemezpiacon:
Valódi kincsek. J Ezeken a kiadványokon
van 1-1 extra dal.
Kár hogy Phil utoljára
dolgozott a Genesissel. Az együttes tagjai Ray Wilsonnal folytatták 1997-ben, a
Calling All Stations-sel, amely a
második kedvenc Genesis lemezem. Azt is tervezem majd megvenni bakeliten, de
csak 2020-ban, a zene évében.
A We Can’t Dance egy csodálatosan megalkotott, vérbeli Phil Collins
stílusú album, melyről még a 2-es metró felújítása is eszembe jutott. Az egykori
Népstadion (Stadionok, ma Puskás Ferenc
Stadion) állomás főleg. Az akkori retró neonfények beégették magukat a
retinámba és sokszor előjönnek az egykori szocreál stílusú sötétes fényes
hangulatú arculati elemek az egykori piros metrós időszakból. Főleg a Fading Lights-nál, ami a A We Can’t Dance utolsó száma.
Amikor a dal elkezdődik, akkor
az alagutakban előtörő piros fénypont tárul elém a gondolataimban.
Nagyon örültem annak, hogy meg
tudtam szerezni jó áron a bakelit kiadását a We Can’t Dance-nek. Főleg hogy remastered kiadás. Sajnos a Genesis
lemezek ára eléggé megnőtt az utóbbi időben. Főleg a CD kiadások, amelyek már
szintén remastered változatban kaphatóak.
B E N
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.