2024. április 1., hétfő

10 ÉVES A 4-ES METRÓ!

2014. március 28-án adták át Budapest negyedik metróvonalát, a 4-es metrót, melyre sok évet kellett várni. Ezzel kapcsolatban van egy érdekes történetem. 1998-ban lehetett, amikor a Deák téren épp menni akartam a 3-as metró felé, hogy azzal menjek haza a suliból. Megállítottak és a véleményem kérték a még tervezés alatt álló 4-es metróval kapcsolatban. Én azt mondtam, hogy jó lenne, mert a metró gyors és kényelmes. Egy stand volt kiállítva a repülő csészealjas átjárónál. Akkoriban nem gondoltam arra, hogy valaha meg fog épülni.  



Évekkel később elkezdődött az építkezés, ami elég lassan tartott. 2014 tavaszán pedig megtörtént az, amire még gyermekként nem gondoltam volna. Megnyitották a 4-es metrót. Számomra nagyon új volt az egész, mert olyan modern metrós dimenzóba csöppentem, ami akkor nagy meglepetés volt nekem.


Az átadás napján egy mini képet is csináltam, melyet a fejlécembe is beszúrtam. 2014-ben szintén volt egy latin zene éve. :)

Kár hogy nem voltak akkor élménybeszámolóim. Még a megboldogult Nikon Cooplpix gépemmel indultam neki a fotózásnak István társaságában. Meg akartam várni, míg Pestre jön, mert vele akartam felavatni az új „zöld” metrót.

Sokan voltak az tény, de így is kényelmes volt az utazás. Minden állomáson leszálltunk Istvánnal és készítettem pár képet. A régi gépemmel kissé homályosan voltak a felvételek, mert másfajta konstrukciós fényképezőgéppel dolgoztam. Megjelent a média. Nagy esemény volt ez a nap!

Volt egy vak bácsi, aki először utazott a 4-es metrón. Megkérdezte mennyire szép. Mondtam, hogy nagyon modern és tiszta. Kár hogy nem láthatta.








Nővérem ott volt az átadáson. Hozott nekem síndarabot, tollat és papírzacskót. J Máig megvannak. Hatalmas értékek! J Lehetett kapni 4-es metrós bögrét, de csak 2-eset vettem. Istvánnak pedig egy 3-asat. A weblapom metrós menülapjában megtekinthetőek a relikviáim.

https://benovelas.hu/index.php/metros-fotoim

Néhány napig ingyen lehetett utazni a metróval. Az utasokat metrós szórólappal fogadták. Természetesen én is szereztem egyet. J Sokan azért jöttek Budapestre vidékről, hogy kipróbálják a 4-es metrót. Tudtam, hogy ez az újdonságérzet csak rövid ideig tart, mert később már megszoktam, hogy Budapestnek új metrója van. A 3-as metró még nem volt felújítva. A Kálvin téren van egy átjáró csarnok ami már évtizedekkel ezelőtt megvolt. Az köti össze a 3-as és a 4-es vonalat.

Összeválogattam az elmúlt 10 évben készült 4-es metrós képeim legjobbjait és arra gondoltam, hogy megmutatom ezeket vegyesen, állomásokra bontva.











Keleti pályaudvar






II. János Pál Pápa tér








Rákóczy tér








Kálvin tér














Fővám tér














Szent Gellért tér - Műegyetem (korábban: Szent Gellért tér)







Móricz Zsigmond körtér




Újbuda-központ










Bikás park








Kelenföld vasútállomás

Március 30-án csináltam egy metrós videót, amikor is a vezetőállásból lehetett látni az utazást, köztük az alagutat. Kár hogy nem voltak kivilágítva a teljes vonal alagútjai, mert akkor lett volna ütősebb és hangulatosabb! De így is remek munkát adtam ki a kezemből. Gyors, majd normál felvételeket.

Tony Banks: An Insland in the darkness című dalát használtam fel a felvételekhez. A latin zenei kultúra a metrós világban sajnos nem minden esetben passzol az adott hangulathoz. Ez a Tony Banks szám viszont hatásosnak bizonyult. Ugyan nem tökéletes, vannak kisebb hibái a videómnak, de azt gondolom remekül dolgoztam aznap. J

Kladiva Szilvitől kaptam egy Mozgásban újságot, melyben írtak a 4-es metróról. A cikk a képre kattintva olvasható.

A 4-es metró ugyanúgy Alstom szerelvényekből áll, mint a 2-es „piros” metró. A 4-esnél nem ember, hanem robot vezet és lehet látni az alagutat is. A 4-es metrót nagyon szeretem, mert modern és különlegesen van felépítve. Egyetlen dolog zavar nagyon, mégpedig a csupasz beton jelenléte. Én azt még korszerűsítettem volna az átadás előtt. Vannak állomások ahol sok a hasonlóság arculatokban. Az a jó nagyon a 4-es metróban, hogy olyan peronos elrendezésű, amikor is gondtalanul át lehet szállni a másik irányba tartó szerelvényekbe. A többi metróvonalnál előfordulnak olyan állomások, hogy leszállás után fel kell lépcsőzni az aluljáró felé és külön lépcsőn lemenni a másik peron oldalra. Pl. Népliget és Kőbánya-kispest közötti, ill. Dózsa György út és Újpest-központ közötti szakasz. A kisföldalatti teljesen ilyen. A 2-es metrónál a Puskás Ferenc Stadion és a Pillangó utca is hasonló elrendezéssel épült.

A 4-es metróval ugyan sokat utaztam. Pl. ha Zuglóból mentem haza, akkor a Keletinél kihagyva a 24-es villamost csak átszálltam a 4-es vonalra, majd lementem a Fővám térig és onnan 2-es villamossal hazajutottam. Mikor az AURA Egyesületbe jártam 2016 és 2017-ben akkor a 4-es metróval kellett elmenni a Bikás parkba ahol a BMK művelődési központ volt. Onnan is 4-es metróval indultam haza. Akkoriban épült Kelenföld felé az 1-es villamos legutóbbi megállói. Amikor 2019-ben a Támpontba mentem akkor is 4-es metróval érkeztem a Keleti pályaudvarhoz közeli helyszínre.

Ahányszor megjön egy lemezem, szinte mindig a 4-es metróval megyek Tamáshoz a kelenföldi boltjába. Van, persze amikor az 1-es villamost használom alternatív útvonalként.

Anno olvastam, hogy kevesen használják a 4-es metrót, pedig nem. Nyilván nincsen akkora kihasználtsága, mint a 3-as metrónak, de azért jó hogy van. Néha azt szoktam álmodni, hogy már 5-ös metró is van, ami sokkal modernebb és korszerűbb, mint a 4-es. Az jó lenne ha megépítenék az 5-ös metrót, bár tudom hogy az is hosszú ideig készülne. Ráadásul a 3-as és a 4-es metró is hosszabban közlekedhetne, ugyanis a 3-as metrót anno Káposztásmegyerig tervezték, de mai napig Újpest-központ az északi végállomása. A 4-es metrót a Bosnyák térig akarták megépíteni. 10 állomás kevés sajnos. Személy szerint a 2-es metrót is meghosszabbítanám Kelenföldig. Nem lenne nagy távolság. Azt tartom hülyeségnek hogy a közelgő kisföldalatti felújítása során azt akarják, hogy a Vígadó téren is legyen egy extra állomás. Ha az Erzsébet térig húznák ki a vonalat akkor lenne értelme.

A BENovelas magazinom egyik számának borítójához a 4-es metró kivilágított alagútját használtam fel. 

A budapesti 4-es metró alagútjának szerkezete és külseje teljesen eltér a 2-es és a 3-as vonalétól. A piros és a kék metró alagútjának űrszelvénye sötétebb, kormosabb színű, míg a 4-esé világosabb.

A 4-es metró nem annyira fűtött vonal, mint a többi. Nyáron nagyon kellemes utazni vele, mert a szerelvények és az állomások légkondicionáltak. Télen is enyhén hűvösnek érzem a 4-es metrót.


Sajnos a Keleti pályaudvar látképe teljesen szörnyű lett, ugyanis a 4-es metró építése alatt az egykori 2-es metró bejáratot teljesen átépítették. Régen ezen az oldalon csak a piros vonalra lehetett átszállni. Most azonban a másik bejáraton keresztül a 4-es metró felé is el lehet jutni. A 2-es metró felújításakor az állomáson egy extra kijárat is épült hogy az utasok két oldalról tudjanak lejutni a mélységbe.

Fotómontázsok az elmúlt 10 évből

Sokan feleslegesnek tartják a 4-es metrót, pedig minden földalatti közlekedés hasznos. Gyors, kényelmes. A metrók nem kerülnek dugókba. Sokkal gazdaságosabbnak tartom a földalatti metrós közlekedést. Buszokból és villamosokból van bőven. Minél több metró épülne annál könnyebb lenne a felszíni a forgalom.

BEN

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.