2022. január 16., vasárnap

FILMAJÁNLÓ: SIKOLY VAGYIS SIKOLY 5.

2022. január 13-án került sor a népszerű Sikoly film ötödik részének bemutatájára, de én 15-én néztem meg István és Máté barátom társaságában a Westend mozijában. Kissé aggódtam, hogy milyen lesz az új rész, mert új korszakot élünk, bármi megtörténhet egy kultikus horrorfilmes sorozat folytatásában. A klasszikus Halloween az élő példa, ill. a tavalyi Gyilkos Halloween is.

A Sikoly 1-4 részét Wes Craven rendezte, de ő sajnos elhunyt agydaganat következtében. Az ötödik részt az ő emlékére készítették el és meg kell mondanom, kellemesen csalódtam. Nagyon féltem, hogy rosszul fog elsülni az új rész, de szerencsére jobbra sikerült, mint amire számítottam. A cikkemben igyekszek nem elárulni mindent, hanem úgy írni a filmről, hogy kedvet adjon. Csupán annyit árulok el, hogy Sidney nem hal meg és ennek nagyon örültem, mert a halálával nagyon el lett volna rontva az egész film. Napra pontosan 25 évvel az első mészárlások után csap le újból a maszkos gyilkos, bár eléggé rendhagyó módon szedi az áldozatait. Nem a szokványos „Sikolyos” rendszer alapján végzi a munkáját „kedves kis” gyilkosunk. Olyan elkövetőről van szó, akiről a legkevésbé gondolnánk, hogy ő rejtőzik a fehér maszk mögött.

Szinkronos előzetes

Az alkotók azt akarták, hogy kicsit térjen vissza az 1996-os hangulat, bár mai szemmel nézve olyat ma már nem lehet készíteni. Képtelenség múltbéli hangulatot csinálni egy mai Sikoly folytatásban, ahol most minden full modern, új generáció van, modern kütyük, okostelefonok, satöbbik. Ráadásul, ha már új generáció, az alkotók rájuk fektették a hangsúlyt, főleg Melissa Barrerára, az új „Sikoly királynőre”, aki a mexikói TV Azteca-nál kezdte a pályafutását és sok telenovellában szerepelt, köztük az itthon is vetített Siempre Tuya Acapulcóban, amely a Duna TV-n Elfeledett szerelem címmel futott.

Melissa Barrera a 2014-ben az Elfeledett szerelemben




Melissa Barrera a Sikoly 5-ben. 

Meg is lepődtem, hogy Barrera lett az egyik lényeges főszereplője a Sikoly 5-nek, aki Billy Loomis lányát játszotta az első Sikolyból. Sidney, Gale és Dewey kissé „visszafogottan” került a képbe, mert igazából nem is róluk szólt a történet. Ez zavaró volt, mert úgy gondolom, nincs Sikoly Sidney Prescott nélkül.




Minden Sikoly rajongónak bátran ajánlom ezt a filmet és megnyugtatom őket, hogy nem fog csalódni. Sokkal inkább meglepő és megdöbbentő dolgok lesznek benne, amire a néző nem számít. A filmhez készítettem saját posztereket, amelyhez odaírtam az 5-ös számot. A NECA figurák voltak a „modelljeim”.



A Sorozatmánia november-decemberi számában benne volt egy Sikoly poszter, de sajnos lemaradtam róla. Ám azonban betelefonáltam a szerkesztőségbe és kimentem a 74-es busszal a Csáktornya parkba és kaptam egy ingyenes számot az újságból. Még aznap este fel is raktam a falra. Oda ahova eredetileg a Gyilkos Halloween posztere került volna fel, de sajnos a filmnek nem forgalmazták a poszterét. A 2012-ben megszerzett Sikoly 4. posztere átkerül egy másik falrészre.


Maszkban a moziban

A Gyilkos Halloween bemutatójának napján tapasztaltam meg, hogy szinte mindenhol mozgóképes plakátok vannak kirakva. X percig reklámoznak egy filmet, majd jön a következő. Persze a Sikoly 5-nél volt egy óriás poszter is. Elvittem magammal a 2006-ban kapott maszkom és lefotóztattam magam. István és Máté barátomról is készült kép. Fontosnak tartottam, hogy erről az örömteljes napról szép emlékem legyen, melyet kinyomtathatok az újságomba. Sikoly maszkkal a fejemen léptem be a mozi terembe. Kissé furán éreztem magam, de fontos volt számomra az, hogy újabb gátlásokat döntsek le.











A film után Mátét elkísértük a buszig, amivel hazament, aztán Istvánnal elmentünk a Retró élményközpontba, ahol készítettem pár Sikolyos részt. J







A „forgatás” után leültünk beszélgetni, hogy kibeszéljük a filmet, mert sok mindenre gondoltunk és megosztottuk egymással a gondolatainkat. Kiderült, hogy a bár hamarosan zár, így a rétes házba mentünk, ahol egy sárgabarackos rétest ettem. Kedvem támadt Alejandro Sanz-t utánozni és a tükröknél újabb szelfiket készítettem. A Retró bár mosdójában is csináltam. J



23 óra előtt nem sokkal jöttünk ki a rétesházból, amely 11-kor zárt. Prostituáltak voltak a környéken. Az egyikük engem és Istvánt meg is környékezett. Sztriptíz táncot és szexet kínált, de én mondtam, köszönöm szépen, nem kérek, mert meleg vagyok. István barátom sem akart semmit. Ő szerinte biztos megkérik az ilyen lányok az árat. Borzalmas, hogy a prostituáltak mennyire kiteszik magukat az utca veszélyeinek és beszállnak idegen pasik autójába. Az egyik egy limuzinba pattant be. A Vörösmarty téren egy turistacsoport kereste az Operát, és én elvezettem őket a Mexikói út felé vezető részre, majd megmutattam nekik a táblán, hogy merre kell menni. Nagyon hálásak voltak. Istvántól ezután elköszöntem, majd hazajöttem. Kissé a Sikoly 5 hatása alatt voltam. Jó befejezése volt és ennek örültem. A nyitva hagyott befejezéseket nagyon utálom, amikor nincs vége, de vége van. Értitek?   

A filmzene

Egyelőre még nem jelent meg az új Sikoly filmnek a zenéje, de nagyban reklámozzák. Kétféle bakelites megjelenést kap, ill. egy CD-set is. Nemcsak a rendező, de a zeneszerző is változott. A Sikoly 1-4. részének score filmzenés változatait Marco Beltrami készítette el, és most rendhagyó módon új zeneszerző, Brian Tyler lépett a színre. Ha rendelhető lesz az album, megveszem.

Az 1-4. rész score filmzenéje is kapható speciális kiadásban, de nem veszem meg. 

Külföldön már kapható a Sikoly első részének 25. évfordulós kiadása Ultra HD minőségben.

A Sikoly rajongás kezdete

A Sikoly életem első kedvenc horrorfilmje, amelynek a második részét láttam először 2000 nyarán egy szombat este az HBO-n. Egy 180 perces RAKS videókazettára vettem fel, hogy máskor is meg tudjam nézni. Nagyon megtetszett a film hangulata, a karakterek és sokszor tettek említést az első részben történtekről. 2000-ben karácsony előtt pár nappal meg is vettem videókazettán az első részt. Dátumra pontosan 2000. december 21-én, az utolsó tanítási napon a suliban. Miután hazamentem, ebédeltem, majd a 3-as metróval a Duna Plázába siettem, hogy megvegyem a filmet. Akkoriban még megvolt a nagy lemez és kazettabolt. Szerettem oda is járni, viszont az ottani CD lemezek aranyárban voltak elérhetőek. Kapható volt poszter is mindenféle változatban. Visszatérve a Sikoly VHS-re (videókazetta) 2190 Ft-ba került. Az összes zsebpénzem magammal vittem és olyan boldog voltam. 14 éves múltam és mindig örültem a szép dolgoknak. Nehéz volt az életem az iskolai terror időszakok alatt, és amikor elmehettem valahova vásárolni, akkor kikapcsolódtam. A Sikoly filmmel kezemben gyönyörködtem a Duna Pláza karácsonyi fényeiben, vettem csokit, amelyet elmajszoltam. És metróval jöttem haza. December 22-én néztem meg a filmet először. Ezután csomószor, mert nagyon imádtam. 2001 februárjában a Sikoly 2-t vásároltam meg, mert a RAKS kazettán lévő film tönkrement. Elszakadt. Akkoriban temérdek filmet forgalmaztak videón. Olyan árban, mint egy mai frissen megjelent dvd filmet. A Sikoly 3-at pedig 2001 tavaszán vettem meg. Emlékszem aznap esett az eső és nem mindenhol volt kapható. 2000-2001-ben nemcsak a Sikoly filmekért rajongtam, de odavoltam a Tudom mit tettél tavaly nyáron és a Még mindig tudom mit tettél tavaly nyáron című filmekért, melyek sajnos magyar felirattal jelentek meg, és VHS-en tudomásom szerint sosem jelentették meg. L A két részből álló horrorfilmnek nem készült folytatása, pedig simán vetekedett volna a Sikollyal.


Vásárlási nyilvántartás 2001-ből.

Hanganyagok a kitalált TV csatornámon

Mikor gyermek voltam még nem volt net, sem letöltés, okostelefon. Mivel már pici gyerkőcként is nagy filmrajongó voltam soknak felvettem a hanganyagát magnókazettára és azt játszottam le magamnak, hogy hallgassam. Mivel ismertem a kedvenceimet, könnyen előttem volt az adott jelenet képei, így pofon egyszerű volt élvezni a filmeket. Sok üres magnókazettát gyűjtögettem kiskoromban. Rengeteg márkás kazettám volt. Nemcsak magnóban, de videóban. Sokuk még mai napig megvan és nagy becsben őrzöm. A Sikoly filmeket is felvettem magnókazettára. A negyediket persze már nem kellett hanganyagra venni, mert bármikor betehetem a lejátszóba. Amikor írtam anno a kitalált TV csatornámról akkor megemlítettem a filmek „vetítéseit”.





Pár emlék a múltból. J A Sikoly filmek legalább 2 órásak és voltak jelenetek, amelyek nem kerültek a kazettára, mert nem fért volna rá a kazettára.

„Elsősorban filmekből vett jelenetek:

Sikoly lejátszása kötötte le minden figyelmét”

Szerepel az egyik zárójelentésemből. J 2001-ben viselkedésproblémák miatt bejárós voltam egy pszichiátriára. Kialakult a depresszióm és emiatt hangulatváltozásaim lettek. Nem is csoda, mert hát sok mindent megéltem már 14 évesen. Szerettem Sikolyosdit játszani és persze az orvosok ezt a zárójelentésembe le is írták. J A Budai Gyermekkórház egy olyan hely volt, ami nagy kerttel rendelkezett. Szerettem nagyon, de a gyerekekkel nem szívesen voltam, mert ott is piszkáltak a furcsa viselkedésem miatt. A kórháznak volt egy foglalkoztató terme, ahol trambulin, videó magnó és számos film volt. Egyik nap bevittem a Sikoly 2-t amit megjegyzett az egyik pszichológusnő. Ki is alakult egy konfliktus. Emlékszem annak a fia az előző este vetített TV2-es akciófilmet pofa nélkül megnézhette, akkor mit szóltak bele abba, hogy mit akartam nézni? Jogos, nem? De nem szúrtak ki velem, mert később meg tudtam nézni a Sikoly 2-t. Telnie kellett az időnek, mert 16 óráig kellett a kórházban lennem. Sok más filmet is megnéztem, ill. néztem a Perlát és az Egy rém rendes családot a TV-ben. A Viasat 3-on. Festettem, trambulinoztam. J Lefestettem a Sikoly 3. filmzenéjének borítóját, a The Album-ét. 16 órakor hazaindultam és táskámban volt a Sikoly 2; a wolkmanem amelyek mellett Natalia Oreiro és Enrique Iglesias kazetták voltak. A kórház konyhájából elcsórtam háztartási kekszet is. J Régi emlékek, amelyek egyszerre voltak kissé kellemetlenek, de volt benne humoros rész. Egy autisztikus kaland. Amit leírtam egy másik kórház volt. Először 2001-ben a Vadaskertben kezeltek 1 hétig, ahol szintén bejárós voltam. Ott állapították meg nálam először az autuizmust. A budaiban 3 hétig kellett bejárni. Nemcsak a nagy telenovellás és latin zenei rajongásom miatt kaptam hideget és meleget, hanem a Sikoly mániám miatt is. A kedvenc horrorfilmes sorozatom nézését is abbahagytam végül, hosszú évekig, aztán 2011-ben a 4. részt már István barátommal néztem meg. Ma felnőtt szemmel látva azt állapítom meg, hogy egy 14 éves fiú, aki tök magányos volt úgy boldogult, ahogy tudott, vagyis úgy szórakoztatta magát, ahogy csak tudta, ahogy neki volt jobb és sokáig szégyelltem magam emiatt, pedig nem lett volna szabad. Minden fiatalnak, kamasznak vannak rajongásai, szokásai, mániái, ha úgy vesszük. Ugyanerre gondoltam tegnap a Sikoly 5 után. Mindig voltak filmek, melyeket imádtam, imádom és imádni fogok. Ugyanez van a kedvenc énekeseimmel, albumaikkal és számos telenovellával. Mi a közös bennük? A bennük rejlő hangulat, a történet, az atmoszféra, ami rabul ejt egy hangulatembert. Egy olyan hangulatembert, mint amilyen én vagyok. És a jövőben is biztos lesznek újdonságok, amelyekért ugyanúgy fogok rajongani, mint az eddigi kedvenceimért. Csak már idősebb leszek.

Sikoly 3-as festményem 2001-ből. 

A Sikoly sorozattal kapcsolatban írtam korábban cikket, és aki szeretni megnézni a NECA figurát olvassa el az azzal kapcsolatos írásom is.

https://benlacosta.blogspot.com/2021/05/sikoly.html

https://benlacosta.blogspot.com/2021/03/sikoly20.html

Végezetül annyi így a cikkem végére, hogy személy szerint további részeket nem csinálnék a Sikolyból. Nem nyúlnék már többé hozzá a történethez az alkotók helyében. István barátom szerint lehetne egy újabb trilógia, de nem kell teljesen annak lennie. A Rendőrakadémiának is 7 része készült el, nyolcadik sosem. A Halloween történetét sok esetben rossz irányba terelték, számos folytatást kreálva hozzá. Nem lett végül jó döntés bizonyos részek elkészítése és elrendezése. Anno a Sikoly 3. része volt egy happy endes befejezés, ami egyben egy rémálom lezárása is volt egyben. Akkoriban nem gondoltam, hogy lesz még negyedik, majd ötödik rész. Remélem már nem lesz hatodik. Legyen itt vége.    

BEN

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.