2018. november 4., vasárnap

Csúszós 3-as metró


Pontosan 1 éve már annak, hogy nekiláttak a budapesti 3-as metróvonal északi szakaszának rekonstrukciójához. 2017. november 4-e óta csak a Lehel tér és Kőbánya-Kispest között lehet utazni a metróval. Azt mondták és írták, hogy várhatóan 1 évig tartanak a munkálatok, ám kiderült hogy 2019 tavaszára tervezik befejezni az újpesti szakaszt. Javában már zajlanak az új kőburkolatok felrakosgatásai. A 3-as metró felújításával foglalkozó honlapon ritkán osztanak meg semmit mondó képeket, ahol az állomások burkolásának folyamatáról 2-3 jól sikerült képet tesznek közzé, de leginkább az alagútra és a diszpécserközpontra fókuszálnak. Jó lett volna látni ennél részletesebb fotógalériákat, hogy a felszíniek jobban láthassák, mi zajlik a föld alatt. Nem mindennapi eseményről van szó, több figyelmet érdemel a téma.



Ahányszor eljárok Katihoz beszélgetni, mindig meglesem, hogy az épp látható területeken mik történnek. Most legutóbb már szemügyre tudtam venni a Forgách utcában azt, hogy a régi ajtókat leszedték és új rácsos kijáratot építettek be.



A Gyöngyösi utcában a metró másik lejárójánál is készül az új kőfal. Lelesve a bazi nagy fémkerítés lyukán látható a lifthez vezető út is. Nagyban zajlik a mozgássérülteknek szánt liftek beépítése, illetve a másik oldalon a korábban elbontott lejárót is újjáépítették.




Szétnéztem az Árpád hídnál is. Az egyik bejárat totál be van fedve, hogy a kívülálló nehogy láthasson bármit is. A másik kijárathoz érve bekukucskáltam a mobilommal, ahol épp semmi extrát nem láttam sajnos. Kis rést pillantottam meg a háttérben, ami az új állomáshoz vezet. A Dózsa György úton is hasonlót láttam.

Dózsa György út

Árpád híd

A 3-as metróvonal rekonstrukciójának befejezése 2020 lett volna, de ehelyett már 2022 az újabb átadási dátum. Elég lassan dolgozhatnak, ha 1 év alatt sem tudták befejezni a metró legfiatalabb szakaszát. Azzal, hogy elbontották a lépcsőlejáró régi falburkolatait felesleges volt. Az állomások arculatának teljes megváltoztatása, sínek, különböző kábelek, egyebek cseréje, és az alagutak szigetelése mindenképp szükséges. A 3-as metró középső szakaszával lesznek nagyobb bajok, ha rákerül a sor, mivel az a legkomplikáltabb. Nemcsak a legöregebb szakasz, de mély vezetésű is. Az újpesti szakasz kéreg alatti. Tervezik meghosszabbítani Káposztásmegyerig, ami nagyon jó ötlet lenne, de kétséges hogy valaha ez megvalósul. Ki tudja, mit hoz a jövő.

Míg megújul egy metrószakasz, addig a többi állomás egyre idősebbé válik. A sötét, komor, retró stílusú állomások hiányozni fognak, ha új külsőt kapnak. Csak idő kérdése és a 70-es évek megmaradt hangulata is a múlt részévé válik. De vajon mikor? Egyszer mondta nekem valaki, hogy a Nagyvárad tér és a Klinikák között van egy olyan szikla, amelyet építéskor nem tudtak elbontani. Ez nagyon érdekes. Főleg azok a dolgok, melyeket a metróépítésről olvastam régebben. Állítólag kapkodva, sietve építették a 3-as vonal első, és egyben középső szakaszát, de mégis bírja az idő múlását akármilyen állapotban is van. Ahányszor utazom a metrón és leszálláshoz készülök akkor az ajtó előtt állva lehet látni az alagút falait. Ramaty állapot uralkodik ott, főleg az állomások melletti kábeleken, ahol vastagon áll a kosz. A régi állomásokat is kikezdte az idő. A Kálvin téren is alig maradt várószék. Amikor Katihoz megyek akkor a Lehel téren szállok le a metróról, mely szintén koszos és sötét.

 Jelenleg ami új a még retró metrószakaszokon azok a fehér pandák, melyek idén váltották le végleg a kék metrószerelvényeket. Ez kb. hasonló eset, mint anno a 2-es metrónál is, hogy a Barbie típusú kocsik pont a piros vonal felújítása előtt álltak forgalomba és 2013-ig felváltva közlekedett a régi motorosokkal. A Barbie metrókért kár, mert felújított szerelvények voltak és sokáig közlekedhetett volna még.

A weboldalamon létrehoztam egy olyan menüpontot, amelyben régi metrós fotóim vannak vegyesen.

B E N

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.