2020. október 23., péntek

ÁTADÁSRA KERÜLT A 3-AS METRÓ FELÚJÍTOTT DÉLI SZAKASZA

Másfél éve, 2019. április 6-án kezdték el a budapesti 3-as metró déli szakaszának rekonstrukciós munkáit, amelyben a Népliget, Ecseri út, Pöttyös utca és a Határ úti állomások kerültek teljes átalakításra. A Kőbánya-kispesti állomást 2011-ben építették át, de nagyobb változást nem véltem felfedezni.

2020. október 22-én, 17 órától az utazóközönség már mehetett is a felújított déli vonalszakaszon. Én 18 óra után mentem és a Nagyvárad tértől indultam Köki felé. Mikor beszálltam a metróba és elindultunk, rettentően izgatott voltam, mert alig vártam, hogy láthassam a felújított állomásokat.

























A Népliget csodálatosan meg lett csinálva! Ezüstszürke, hullámzó falburkolat, totál modern összhatás, kellemes komfortos érzés kerített hatalmába. A padlóburkolat színe ugyanúgy nézett ki, mint előző korában. A megállót nagyon tágasnak éreztem és ugyanolyan hangulat fogott el, mint annak idején mikor először láttam a felújított Dózsa György utat. Rám tört az újdonságérzet, nem tudtam betelni ezzel. Meglepetésemre nem voltak sokan, kényelmesen meg tudtam örökíteni mindent, ami érdekelt. A metrónak itt is hallottam azt a sikoltozó hangját, ami azért van, mert frissen csiszolt sínen robog. Mikor a Nagyvárad tértől a Népliget felé mentem mintha egy áriát kezdett volna énekelni a metró.























Az Ecseri út valahogy nem nyerte el a tetszésem. A padlóburkolat színe itt is megmaradt, de az állomás falburkolata hasonló anyagból készült, mint a Dózsa György úti. Egy kicsit hiányosnak tartottam a megállót hangulatilag. Modern és komfortos ez az állomás is, de a falburkolatnál kicsit odafigyeltem volna tervezőként arra, hogy legyen mintás. Mint pl. a felújított Határ úti megállóban. Az Ecseri úton különleges falburkolat volt, nemeskő. Valami hasonlónak kellett volna a helyére kerülnie.

 






























A Pöttyös utcai metróállomás megőrizte egykori arcát, mert a tervezők hasonló színű műanyag falburkolattal látták el a megállót. Ez nagyon tetszett nekem! Megnéztem az anyagát és jobb minőségűnek tartottam, mint a régit. Az állomás végén és elején feketés szürke és fehér mozaikkockák díszelegtek, amelyek végigmentek a kijáratig. Az egyik fotós hangosan megjegyezte, lehetett volna a mozaikkockában egy kis sárga szín is. Igaza volt, de így is szép lett a felújítás. A felszínre érve rá sem ismertem a rekonstrukció előtti arculatra. A két lépcsőlejáró közötti szobor közvetlenül a bejárathoz került. Ezután siettem vissza, mert a Határ úthoz kellett mennem.









































A Határ út falburkolata is kicsit hasonlít elődjéhez, de van benne egy kis Ferenc körút (Corvin-negyed) design, amelybe pókháló és virágmintás rajzot véstek az alkotók. Ennek nagyon örültem, mert ez kiemeli a hangulatot. Barátságosabbá is teszi az állomást. Sajnos a lenézőt beépítették. Üvegfalakkal. Korábban le lehetett nézni a metró tetejére kényelmesen, de ezt megszűntették. Volt idő mikor gyermekkoromban nézegettem egymás után elhaladó metrókat. Izgalmas volt fentről nézni. Kár hogy ez már nincs többé. Arrafelé az egyik oszlop csupasz beton volt. Én azt beépítettem volna olyan elemekkel, mint a falat. A lenti oszlopsorozatot szintúgy. Szerencsém volt, hogy a legtágasabb metrómegállót jól le tudtam fotózni, mert ritka lehetőség az, hogy emberektől mentesen örökítsek meg egy magányos pillanatot. Néha volt 1-1 emberi alak és 1-1 embereket ábrázoló alkotás, amelyekben nem ismerhetőek fel, csak a jelenlétük látható. Én azt gondolom, hogy az emberek jelenléte eltakar egy csomó részletet. Én pedig a részletek embere vagyok.

Kőbánya-Kispesten nem fotóztam, csak átszálltam a visszafelé induló metróra. A 2011-es felújítás óta nagy különbséget nem láttam. A síneket cserélték ki. Hazafelé menet egy rövidke videót készítettem.


 Csináltam egy összehasonlító videót is, amiben megmutattam a régi és új arculatot: 


Vélemény

Nagyon meg vagyok elégedve a 3-as metró déli szakaszának arculatával, ám az Ecseri út hiányos hangulatilag. Most végre ki lehet mondani és írni, hogy tényleg mérföldkőnél tart a rekonstrukció. És azért, mert a jelenlegi 20 állomásból 11 fel van újítva és a felújítási munkálatok jelenleg a Klinikáknál, Corvin-negyednél, a Ferenciek terénél és az Arany János utcánál is zajlanak. November 6-a után a Kálvin tér, Deák tér és a Nyugati pályaudvari állomások is lezárásra kerülnek, hogy megújulhassanak. A 3-as metró a Nagyvárad tértől indul Kőbánya-Kispestig. A Nagyvárad tértől a Lehel térig pedig pótló busz fog járni, és onnan Újpest-központig ismét jár majd a metró.

Az eddigi arculatokban az a közös, hogy mind más stílusúak és nem elhibázottak, mint annak idején, amikor 2-es metrót felújították. Tehát itt nem beszélhetünk szerencsére egysíkúságról. Maximum az alagút esetében, mert a rekonstrukció során az alagutak szinte hasonlítanak egymásra. Az új lámpatesteket a plafonra rögzítették, több a kábel, mint régen. Ezt megfigyeltem az északi szakaszon. Az, ami nagyon nem volt megoldva rendesen, az aluljárók felújítása. Véleményem szerint belefért volna a keretbe azok rendbe hozása, mert nagyon üti egymást a modern és a elpusztult szocreál stílus. A megújult állomások nagyon világosak lettek, sőt túlságosan is. A lámpák máshelyre lettek beszerelve, a régieket nyilván kidobták. A déli szakasz állomásainak plafonszerkezete is szenzációs. A vonalas elrendezés, ahogy én hívom, illik a 3-as metró arculatába. Új padok lettek kihelyezve, de azok nagyon hidegek, könnyedén fel lehet fázni. Főleg hogy közel a tél. Mondjuk nyáron ideálisak lesznek.

A középső szakasz egészben november 6-a után lesz lezárva és elvileg 2022 végéig fog tartani. A legnehezebb munkákat ott végzik, mivel mélyvezetésű vonalszakaszról van szó és a 3-as metró legrégebbi része. A most felújított déli szakasz pedig pont 40 éves.  

A képeim megtalálhatóak weblapom metrós galériáimban:

http://benovelas.hu/index.php/metros-fotoim

BEN

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.