2022. október 18., kedd

FILMAJÁNLÓ: A HALLOWEEN VÉGET ÉR (HALLOWEEN ENDS)

Október 13-án végre bemutatásra került a legújabb és egyben utolsó Halloween rész, amellyel lezárult Laurie Strode és Michael Myers több mint négy évtizede tartó harca. Jamie Lee Curtis nehéz búcsút vett Laurie karakterétől, mert nagyon szerette. De ahogy lenni szokott, egyszer mindennek vége lesz.



Szkennelt cikk a VOX magazinból

A tavalyi Gyilkos Halloween (Halloween Kills) után rögtön el is kezdték folytatni az utolsó Halloween filmet és tűkön ülve vártuk, mint lelkes rajongók az októberi premiert. Bennünk is volt a nagy kérdés? Vajon milyen is lesz a befejezés? Öröm vagy csalódás lesz? Odakint Amerikában már jóval korábban reklámozták a Halloween utolsó részét, itthon alig foglalkoztak a témával. A VOX mozimagazin az 1978-as klasszikus poszterét jelentette meg, míg az újnak csak egy A/4-es hátborító jutott. A Mozimánia magazinban pedig egyáltalán nem kapott helyet a film poszteres képe, pedig méltó helye lenne, főleg ha egy befejezésről van szó.






Arra gondoltam, hogy az Allee mozijában nézem meg a Halloween befejező részét. Még sosem voltam ebben a moziban és szerettem volna megnézni, milyen is. Az első előadásra, a premierre, 12:40-es előadásra rendeltem jegyet. Hamarabb odaértem, hogy megnézzem a mozi folyosóját. Már mozgóképes poszterek vannak így sietni kellett, hogy lekaphassam a film borítóját. Szelfiztem is egyet. J Így teszi ezt egy igazi Halloween rajongó. A 2-es moziterem szép nagy volt, de alig ültek benne. Láttam egy csapat fiatalt, közben elmosolyodtam ezen. Megjelent egy fiatal pár is, akik nem messze tőlem foglaltak helyet. Ahogy az lenni szokott rengeteg ajánló volt, köztük a Vérapó című filmet is reklámozták, amire nagyon kíváncsi vagyok. Persze a reklámok sem maradtak ki. A Halloween véget ér 12:54-kor kezdődött el eléggé rendhagyó módon. Nem a normál John Carpenteres egyedi lassú instrumentális zenével, hanem egy rockos dallal. Maga a főcím is érdekes volt. Az alkotók a Halloween 3. betűtípusát és annak kék színét alkalmazták a filmhez. Biztos azért, mert a rendezőnek, David Gordon Greennek ez a harmadik Halloween filmje és tiszteletét akarta kifejezni egy kis változatos ismétléssel. Olyan ez, mint amikor a 3-as metrót felújítják és meg akarnak őrizni belőle némi retró hangulatot.

A youtubeon ugyan fent van a főcím, de a Gyilkos Halloween zenéjével. A főcímben szereplő tökvariációknak külön jelentésük van. Mégpedig a gonosz alakot vált. Ezt Laurie mondta a filmben is. A fekete, narancs és kék színkombináció tetszett nekem a főcímben és maga a filmnek a zenéje is megfogott. Nemcsak John Carpenter instrumentális muzsikái hallhatók benne, hanem másféle remek zenék is.

INNENTŐL CSAK AZ OLVASSA AKI SZERETI A SPOILERT!

David Gordon Green úgy alkotta meg a filmet, hogy az előző rész után eltelik négy év. Én rendezőként úgy csináltam volna hogy pont ott folytatom ahol a Gyilkos Halloween abbamaradt. Laurie kisétált kórterméből egy késsel, hogy megkeresse Michaelt. Ez nem sokkal a lánya, Karen meggyilkolása után történt. A Halloween véget ér azonban más útvonalon folytatódott. Laurie új házat vásárolt, összeköltözött Alysonnal, az unokájával és baráti kapcsolatot ápolnak Lindsey-vel is. Ám Laurie hiába igyekszik továbblépni, megjátszani, hogy bizony túltette magát Michael-en tisztában van azzal, hogy a mumus visszatér egy nap. És nem tévedett. Laurie írt egy könyvet, amiben az emlékeit, tapasztalatait írta le, ill. szó esett magáról a gonoszról. A kisvárosban, Haddonfieldben az emberek annyira kikészültek Michael 2018-as mészárlásaitól, hogy bizarr halálesetek történtek a környéken. Mintha egy ún. fertőzésen esne át a csendesnek hitt város. Laurie az utolsó Halloween filmben lélekben készül a nagy leszámolásra Michaellel. Persze nem is sejti, hogy mik várnak rá. Alyson is próbál továbblépni. Megismerkedik Corey-val, egy sráccal, akinek hibájából meghalt egy gyerek és szinte egész Haddonfield mumusként tekint rá emiatt. Ami nagy hülyeség volt ebben a filmben az, hogy Corey-t megfertőzte Michael gonoszsága. Myers ugyanis a tekintetével áttáplálta a gonoszságot a fiúba és Corey is gyilkossá vált. Nagyon éreztem azt, hogy itt is elkövetik ezt a hibát, mint anno a negyedik részben, amikor Michael az unokahúgát is „megfertőzte”. Michaelnek nem volt igazán nagy szerepe a filmben, aki egy kanálisszerű bunkerben rejtőzködött. Azt a következtetést vontam le, hogy Michael másokkal is megcsinálhatta azt, amit Corey-val, de az utólag már nem derült ki a filmből. Azért is gondoltam ezt, mert a híd alatti kanális mellett élő koldus megjegyezte Coreynak, hogy másokat is behúzott már oda valaki.

Corey karaktere érdekes szempontja volt a filmnek, ugyanis Michael őt választotta ki, hogy közelebb kerülhessen Lauriehoz. Michael és Corey közösen is öltek, de végül Corey egyedül is vadászott. Ez egyébként megdöbbentő volt, mert nem örültem ennek. Gondoltam, ezért nem tetszhetett a rajongóknak a film, mert Michaelt szinte már egy visszavonulásra készülő nyugdíjasként kezelték az alkotók és Corey volt az ún. helyettesítő, aki besegít neki így a végére. Mintha egy régi zenei motoros lépne fel a színpadra még egyszer utoljára és kísérgetni kell, annyira ramaty állapotban van. Ez mondjuk nekem sem tetszett. Arra is gondoltam, hogy Corey lesz majd az új Michael Myers, hisz a film elején a srác elárulta, hogy 21 éves. Michael Myers 1978-ban is annyi idős volt, amikor a Smith Groveból megszökött. A gonosz megszökött, kiszabadult. J

A Halloween véget ér a többi David Gordon Green filmhez hasonlóan vontatott volt, de voltak benne gyilkosságok rendesen. A vontatottság nyilván a hangulatot akarta fokozni, ill. nyújtani a történetet ameddig csak lehet. Persze nem annyira voltak durvák a gyilkolászások, mint az előző részben. Laurie, mint tapasztalt túlélő és „gonoszság szakértő” meglátta Corey szemében Michael gonoszságát és hiába figyelmeztette az unokáját, Alyson nem hallgatott rá. Laurie is megpróbált segíteni Corey-nak, de hiába. Michael a végén tért vissza a nő életébe, hogy végezhessen vele. Majdnem őt is megfertőzte a gonoszsággal, de Alyson időben érkezett. Laurienak végül sikerült végeznie Michaellel, majd Haddonfield lakói egy ún. „békemenet” alatt elkísérte Laurie és Alyson autóját aminek tetejére rátették Michael testét, majd közösen elvitték ahhoz az autós telepre, ahol Corey dolgozott és az aprítóba Laurie belőkte Myers testét. 

A mumus meghalt. Ekkor én is megnyugodtam, mert Michael sosem halt meg eddig. Mindig túlélte az epizódokat és attól tartottam, hogy hirtelen feltámad. Két érvágás, egy torokvágás és elvéreztetés még nem ölheti meg. De most hogy darabokra aprította a gép már nem térhet vissza. Laurie végre le tudta zárni a múltat. Alyson elhagyta a várost. Azt gondolom, hogy méltó befejezést kapott a film, bár maradtak nálam kérdések. Ha a testvéres szálat elkaszálta a rendező, akkor Michael miért üldözte Laurie-t 44 évvel ezelőtt? Miért nem szerepelt a film utolsó részében a Myers ház? Sztem simán ott lehetett volna leforgatni a finálét. A 2018-as változatban volt egy baki. Alyson a barátaival beszélgetett és az egyikük megemlítette, hogy Laurie testvére gyilkolt. Ez akkor jött szóba amikor Alyson a nagyanyjáról beszélt. Miért lett gonosz Michael 1963 Halloween éjszakáján? A Halloween 6-ban ugyan ezt kifejtették, de a 2-4-5-6. rész eseményeit nem rakták bele a David Gordon Green folytatásokba. A rendező az 1978-as film közvetlen három folytatását csinálta meg, így az előbb említett részek nem történtek meg. Ezzel így Jamie Lloyd, Laurie „eredeti” lánya sem létezett. Corey karakterét sajnáltam, mert nem szándékosan okozta a kisfiú halálát, mégis megpecsételődött a sorsa, amikor Michael gonosszá tette őt. Onnantól kezdve nem volt már visszaút és ez akkor vált számomra nyilvánvalóvá, amikor a srác először ölt. Laurie szerint a gonosz alakot vált. De vajon hogyan és miért? Fontos kérdések maradtak bennem a filmet követően. Utólag az is eszembe jutott, hogy amikor Alyson és Corey lefeküdtek lehet, hogy a lány terhes lett a fiútól és az is biztos, hogy az örökölhette a gonoszságot. Mármint a magzat. Elképzelhetőnek tartom, hogy lesz egy olyan Halloween filmes folytatás, amikor már Alyson lesz az új főhősnő és annak gyereke a gonosz. J Bármi megeshet. Pl. a Halloween 50. évfordulóján. A mostani filmben 44 év telt el az 1978-as gyilkosságok óta. 6 év múlva lesz 2028. Michael Myers 6 évesen ölt először.

A kritikusok eléggé lehúzták a filmet és valljuk be nem is csoda, hisz Michael Myers sokak kedvence. Köztük az enyém is. De azt gondolom, hogy Michaelnek „nyugdíjba” kell vonulnia, hisz nem lesz már fiatalabb. Szerintem sokan abban reménykedtek, hogy Michael győz, Laurie pedig meghal. Én fordítva akartam. És így is lett. Persze picit többet vártam ettől a befejező résztől és nem tagadom, hogy vannak benne kisebb hibák, de nem számítanak annyira. Nekem nagyon tetszett a film, mert hangulatosnak tartottam. Most már értem, hogy Jamie Lee Curtis miért mondta egy interjúban, hogy lehet nem fog tetszeni a rajongóknak. Hát sok ember csalódottan hagyta ott a mozi termet. Én nem. És kíváncsian várom az utolsó Halloween film dvd megjelenését ami biztos hogy nem hazai lesz, hanem lengyel, de rajta a magyar szinkronnal. A Halloween véget ér filmzenéje pedig 2023. január 20-án lesz kapható. Már előrendelhető a Face the music webáruházban.

Forrás: Face the music

Saját gyártású plakátjaim

Természetesen idén sem hagyhattam ki a Halloween plakátjaimat, amelyeket Dezső gépével készítettem. A Halloween Kills figurát használtam fel az idei Halloween filmhez, melyeket a blogomban, a weblapomon és a facebookos oldalaimon is megosztottam.










Vettem merített papírt, melyek ideálisak voltak háttérképnek, de a Margit hídnál is fényképezkedtem. J Amikor Istvánnal a Vault51-ben voltunk ott is lefotóztam Michaelt megmutatva, hogy már a holtak völgyében van. Mindenképpen akartam készíteni különböző variációkat. Persze lesznek később is újabb poszterek, amikor a Halloween ends megjelenik dvd-n. J

BEN

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.