2022. május 15., vasárnap

ÚJ ARCULAT, ÚJ TEREK

2021. május 14-én 17 órakor átadták a 3-as metró Semmelweis Klinikák, Corvin-negyed és a Kálvin téri felújított állomásait. István barátom és én természetesen felavattuk még aznap. Főleg a ferdepályás lifteket, melyek extra élményt nyújtottak nekünk.






Nagyobb tömegre számítottunk Istvánnal, amikor a Kálvin térre érkeztünk. Az állomás bejárata sokszínű mozaikkockás mintás, mely a közeli 4-es metró hangulatát idézi meg. Elindulva mozgólépcsővel az állomásra megdöbbenve láttuk mennyire megváltozott az egykori szocreál stílusú metró lejárata, majd maga a megálló. Szarvas mintás, extra modern hangulat fogadott minket. Az állomás megőrizte a fehérségét ugyan, de sokkal színesebben. A megálló oszlopain már régen nincs a korábbi fémes burkolóelem, hanem azok ezüstös színre vannak festve.










Az oldalfalak kék színűek, melyek tetején hangulatos lámpasor világítja annak mélységét. Ez mind nagyon szép és tetszetős, de picit hasonlít a Corvin-negyed hangulatára. Megjelennek a színismétlések, ami kissé zavaró, de attól még elfogadható.































A korábban kék burkolóelemes tágas váró most szarvas mintázatot kapott melynek színvilága hasonlít a 4-es metró átjáró alagútjának színeihez. Ülőhelyek színe ezüstszürke és betonból készült. Sajnos a felvonó nem működik, egyelőre nem használható. De az üvegajtó mögött különleges pillanat részese lehettem. Kivilágított alagútszerű feljárót láttam.















A metró természetesen itt is sikoltozva közlekedett a frissen csiszolt sínek miatt. A folytatásban István és én a Corvin-negyedre mentünk. Ennek a megállónak felújítása tetszett a legjobban. Egyrészt azért, mert megőrizte az 1976-os hangulatot, mely anno szintén kék színű volt. Most ismét ugyanez a stílus köszön vissza, persze új falburkolatokkal. Olyan űrbéli hangulat tárult elém. Olvastam, hogy a tervező a Csillagok háborúja című filmből merítette az ihletét. Jól tette, nagyon szép munka, egyedi és különleges. A peron mögötti falburkolat a jéghártyára emlékeztet. Szép, ezüstös külsejű. Az állomás oszlopai lecsiszolt, csupaszbarna színű és különlegessége hogy olvasható rajta egy 70-es évekbeli szöveg, amely szintén különlegessé teszi a megállót.














A padok itt is betonból készültek és spriccelős stílusú színvilággal rendelkezik. Itt is megjelenik a 70-es évekbeli narancs, piros ülőhelyek színei, csak éppen vegyítve. Legjobban a plafon tetszik. A különleges lámpatestek, melyek megrészegítik magát az állomást. Zseniális hangulata van, épp úgy, mint a ferdepályás liftnek, ill. a feljárónak.











Itt a színvilág picit változik, az űrszelvénynek láthatjuk az eredeti, burkolatmentes változatát, melyet feketére festettek. A lámpatestek és a mennyezeti elemek felfelé menet folyamatosan fogynak, csupaszabb plafon néz reánk. Nemcsak a kék, de a piros szín is dominálni kezd. Külön hangulatosság a ferdeliftből készített képek.







A bejárathoz érve örömmel láttam azt a fekete falrészt, amit még a 70-es években építettek. A tervezők ezt meghagyták a következő generációnak. Persze ha a régies aluljáróba lépünk, akkor megszűnik az újdonságvarázs.

A Semmelweis Klinikák megálló sajnos szinte a teljes sárgaságát elvesztette. Meg is jegyezte egy fiatal, hogy miért nem sárga?! Igaza van. Az állomáson maradt némi sárgaszín, ill. a felszínen. Sötétkrém színű arculatot láttam, melynek lámpafényei emlékeztettek az 1995-ös kisföldalatti (1-es metró) felújítása előtti időkre.






















A Semmelweis Klinikák oszlopai fehér mozaikkockás burkolatot kaptak, amely emlékeztet a régi Astoria állomásra. Emlékszem étcsoki színű mozaikkockás volt. Az állomás oldalfalainak sárga része füves mintás, melyre úgy gondoltam, hogy a gyógyfüvet szeretnék szimbolizálni, de kiderült, hogy a füvészkertre gondolt a tervező. A betonpad itt is megtalálható, szintén ezüstszínben.













A peron mögötti falburkolat ún. piszkos sárga, mely alatt 2 sornyi téglás burkolóelem maradt fent a régi időkből. Ezeket is ezüstszínűre festették. Lift itt is volt, kipróbáltuk Istvánnal. Más volt persze, mint a Corvin-negyednél. Azt mindenképp megtapasztaltuk, hogy a két lift gyorsabban megy, mint a mozgólépcsők. A Semmelweis Klinikák felszíne már sárga színű, de van benne egy füvészkertes óriáskép. Az állomás kijáratánál új METRO logó van kirakva, amely este különlegesen világít.

Miután Istvánnal felavattuk a metrót beültünk beszélgetni a Monyo bárba, amely a Kálvin téren látható. 22:27-kor elkísértem őt a metrópótlóbuszhoz, majd úgy döntöttem, hogy megyek egyedül metrózni. Mivel késő este volt gondoltam, hogy kevesebben lesznek és még több fotót készíthetek. Ez sikerült is. Meg kell mondanom és le kell írnom, hogy szuper munkát végeztem a fotókkal kapcsolatban. Amennyire csak tudtam minden részletre ügyeltem.

A Ferenciek tere, Deák tér, Arany János utca és a Nyugati pályaudvar még átépítés alatt áll. A Nagyvárad téren a metró nem áll meg jelenleg. A Lehel tér és a Dózsa György út is le van zárva. Most már az utasok nem utazhatnak többé szocreál hangulatban, mert a maradék ilyen stílusú állomástípus is felújításra kerül. Várhatóan 2023 környékén lesz kész a teljes vonal. Állítólag még legalább 1 év és készen lesz a metró. Most a Határ úti aluljárót kezdik felújítani. Nem egy ember állítja azt a hülyeséget, hogy az aluljáróknak semmi köze a metróhoz, így azt nem kell felújítani. DE! Az emberek akkor, hogy mennek a metróba? J Ha már a lifteket elkezdik beépítgetni, akkor ez az ékes bizonyíték arra, hogy igenis az az aluljáró, ami metróval van kapcsolatban az hozzátartozik a felújításhoz!

Kb. egy hónap múlva 8 hétre lezárják szinte az egész 3-as metró vonalat. Csak az Árpád híd és az Újpest-központ között fognak járni a szerelvények. Nagyon kíváncsi leszek arra, hogy ezalatt a 8 hét alatt milyen munkák lesznek. A ferdeliftekre visszatérve az a véleményem, hogy nagyon egyedi és különleges. Egy valódi földalatti sikló, amelyet nemcsak a mozgáskorlátozottak, de mindenki használhat. Ha belegondolok abba, hogy egy siklózás mennyibe kerül, a 3-as metróban jóval kevesebb egy kör.

BEN

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.