2023. január 23., hétfő

ÁTADTÁK A 3-AS METRÓ FERENCIEK TERE ÉS DEÁK TÉR FELÚJÍTOTT ÁLLOMÁSAIT

Még a koronavírus járvány előtt zárták le a Ferenciek tere megállót 2020-ban az Arany János utcával együtt. Később már a Deák téren sem állt meg a metró. Most január 23-án, a délutáni órákban átadásra került a Ferenciek tere és Deák Ferenc téri megálló. Óriási átalakításon, átépítésen estek át az állomások. A régi szocreál design időszaka véget ért és kezdetét vette egy új időszak. 14 óra után indultam el itthonról, és a Klinikák állomásról mentem megnézni a felújított megállókat.





















A Ferenciek tere állomásra érve nagyon izgatott voltam, hisz alig vártam, hogy végigfotózzam az állomást. Tartottam attól hogy sokan lesznek, mivel aznap nyitották meg a megállót. Tisztán emlékszem arra, amikor 2006-ban megnéztem első nap a felújított Moszkva tér és Déli pályaudvar metróállomásait. Akkor még a nővérem gépével örökítettem meg az akkor felújított állomásokat. Nagy hatással voltak rám. 2007-ben hasonlót éreztem, amikor a Stadionok, Pillangó utca és az Őrs vezér tere megállók készültek el, bár akkor a végállomást úgy adták át, hogy még nem volt 100%-kig készen. Most a 3-as metró felújításakor legalább 3 év telt el míg elkészült a Ferenciek tere. Az állomás felújítása jól sikerült, nagyon tetszett. Kicsit a Dame Chocolate című sorozat hangulatát idézi fel bennem, hisz a telenovella színvilága megtalálható ezen az állomáson. Az oszlopok és falburkolatok csoki színűek, és itt is megtalálhatóak a betonpadok, melyek aranybarnás sárgás festést kaptak. Az állomás mennyezetén található lámpatestek elrendezése hasonlít a déli szakasz elrendezésére. Kiemel egy fajta sejtelmességet, félelmet. A régi állomáshoz képest hasonlóan sötétes, mint a Klinikák. Ez pedig nagyon tetszik!  


Ahogy a Klinikáknál, Corvin-negyednél és a Kálvin téren úgy itt is megtalálható a siklószerű felvonó, a barlangi hangulatra emlékeztető mozgólépcsős dimenzió. Munkámat majdnem akadályozták az ott lévő riporterek. Nem akartam azt, hogy épp beálljon valaki az adott üres terekbe. Ki kellett használni a lehetőségeket. És sikerült is. Meglepő módon alig voltak az állomáson, nyugodtan tudtam végezni a munkám.



Az alagutakat kicsit megfúrhatták, mert ki lett nagyon tágítva. Új díszkivilágítást kapott a belső tér, ill. új kábelrendszert építettek be. A síneket már mindenhol kicserélték, és sikolt bőven, mivel frissen csiszolt. J Legjobban az-az alagútrendszer tetszett jobban, ami a Deák térig megy. Hátul teljesen le tudtam fotózni. Csodálatos volt. Az illata, a hangulata és a benne rejlő metrókukac. J




























A Deák Ferenc térre érve már idegennek éreztem az egész megálló hangulatát. Az állomás világosabb lett. Hiányzott a régi, sötétes és szocreál hangulat, amelyet nagyon szerettem gyerekkoromban. Hiányoztak a világító pöttyös falitáblák, melyek a falburkolat felett fénylettek. A mennyezet fehér zománcos bevonatot kapott új modern lámpákkal. A Joao Vieira portugál festő 1996-os csempeművéhez nem nyúltak szerencsére. Eredeti formájában maradt benne a burkolatban. Csak a keret változott. A régi, piros, műanyag székek helyett szürke színű betonpadot építettek be. Megjegyzem, simán lehetett volna piros színű, hogy ezzel emlékezzenek a régi megálló hangulatára.





A metrónak új kijárata is lett. Fúrtak egy nagy átjáró alagutat, amelyet a mozgáskorlátozottak használhatnak. Ha a liftbe szállunk és felmegyünk vele, akkor a felszínen találjuk magunkat.







Vissza is siettem az állomásra és mentem le a 2-es metró felé vezető átjáró csarnokba. Kitágították a területet. Azt írták róla, hogy retró űrhajó stílusú. Végülis igen. Nagy szerencse hogy alig voltak a közelben és így sok képet tudtam lőni. A 2-es metróhoz érve ebből az univerzumból azonban kiléptem. J Furcsa érzés volt. J Simán meg tudták volna ezt oldani, amikor felújították. Emlékszem, mikor a 2-es metró Deák téri állomását építették át, akkor csak a mozgólépcsőig csinálták, egészen felfelé, aztán a 3-as metróhoz kapcsolódó csarnokot úgy hagyták anno, ahogy volt. Belefért volna akkoriban. Most legalább megcsinálták ugyan, de nem lett egységes.

Készítettem egy kis videós anyagot is, amit majd a műsoromban meg lehet tekinteni. A Ferenciek terén lévő tágas alagútban külön filmeztem. J Roppant izgalmas metrós befutó. J

A metrófelújítás véleményem szerint jól sikerült, de azt sajnos meg kell mondanom, hogy a fantázia és a kreativitás itt már kezdett elkopni. A Ferenciek terénél fehér a padlóburkolat. Régen még illett bele, az akkori design világba, de most így a felújításkor aranybarna, vagy sötétbarna padlóburkolatot kellett volna idevarázsolni. Az oszlopok ugyanolyan színűek, mint a Corvin-negyednél. A Ferenciek terén világosabb aranybarnás színvilágot kellett volna kapniuk! A barlangos kivitelezés is egy elhasznált ötlet. Ha másképpen nem ment volna a mozgólépcső területének felújítása befesthették volna barnás színűre a most is feketére festett csupasz falat. A Deák téren is hasonló ismétlő motívumokat látok. Pl. a fehér mozaikkockás oszlopok, melyek a Klinikáknál is megtalálhatók. Szintén érdes fehér a padlóburkolat, ahogy a többi megállónál is így csinálták. Persze szerencsére nem mindenhol. Fontosnak tartom azt, hogy ne legyenek ismétlések. Várhatóan a Nyugati pályaudvar is hasonló ismétléses designt kap, amikor átadják, mert kissé hasonlítani fog a Corvin-negyed arculatára. Szerencsére azért nem olyan rossz a helyzet, amilyen a 2-es metrónál van, hisz ott folytonos ismétlések, egysíkúságok találhatóak meg az állomások arculatai között. Remélhetőleg amikor elérkezik a 2-es metró következő rekonstrukciója, akkor korrigálják azokat a hibákat, melyeket még akkoriban elkövettek. A 3-as metróban lévő betonpadok hidegek, véleményem szerint nem ezt kellett volna beépíteni.

Márciusban tervezik majd az Arany János utca és Nyugati pályaudvar megállóit átadni. Májusban pedig a Nagyvárad tér és a Lehel tér állomásait nyitják meg az utasok számára.

BEN

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.