2016. március 23., szerda

Változó világ

Fejlődik a technika. Sokat hallom gyermekkorom óta. Egyrészt jó, mert mindig történik változás, másrészt sok minden háttérbe is szorul. Kezdve a bakelit lemezekkel, melyet korábban hanglemeznek neveztek. A nagy, fekete és törékeny korongot a CD lemez váltotta fel ami jó, mert hangosabb, kisebb és sok minden ráfér erre az adathordozóra. Sok helyen még mindig hallgatnak bakelit lemezeket. Én is ezt tenném, ha a nappali szobában lévő két óriás hangszóró, és a lemezjátszó tűje jó lenne. Ha tudok beszerzek néhány Vinyl (Bakelit) lemezt. A CD megjelenése véleményem szerint jó, mert lejátszás előtt nem kell lassan megtisztítani forgás közben mint a Vinyl lemezt és meg se kell fordítani A-ról B oldalra. Ugyanez a helyzet a kazettával is. Először MC-ket (kazetta) vettem, később váltottam CD-re. A kazetta kisebb, olcsóbb de nem tartós. Állítólag már az első hallgatásnál kopik a szalag, de ezt nem észleltem. Térjünk rá a filmek lejátszására. Nagyobb, VHS-re (videókazetta) vették fel az emberek otthonaikban a filmeket, de kereskedelmi forgalomba is hoztak videókazettákat, amin egy film volt. Előnye, hogy tisztább, élesebb a kép, és TV csatorna logó nélkül élvezhető az adott film. 2-3 ezerért már kaphatóak voltak. Pont annyi, mint ma egy új dvd filmnek. A VHS korszakban lassacskán, de beköszöntött a DVD időszaka. 7-8 ezer forintért árulták a filmeket, nagyrészt magyar szinkron helyett feliratosan. A VHS kazetták mindig magyar nyelvűek voltak. Teltek az évek, a videókazetta kezdett kiszorulni. Korábban a boltokban az üres 180, 195, 240 perces VHS-ek 500, 700, 900 ft-ba kerültek. Ez a percektől függött. Egy PHILIPS 240 perces szürke videókazetta 590 ft volt, de 490-ért is vettem. A TDK 690 volt. 2003-2004-ben színes videókazettákat is forgalmaztak. Vettem azokból is. Egy ezrest fizettem 3 db-ért mikor csomagban árulták. A kazettákat mindig macerásnak tartottam, mert ahányszor megnéztem videón egy filmet, nem mindig pörgettem vissza. Néhány percet vett igénybe egy kazetta visszatekerése végétől az elejére. Ugyanez van a magnókazettával. Hátrányos volt, ha egy elemes walkmanben (hordozható kazettás lejátszó) pörgettem vissza, mert az lemerítette az elemet. A kazetták sorsát megpecsételte a korszerű fejlődés. Nem a DVD volt a tettes, hanem a letöltés, az internet előrehaladása és persze az okos telefonok meg a tabletek eljövetele. Használtam ezeket a kütyüket, de nem tetszenek. Egy telefonon képtelen lennék filmet nézni. Kicsi a kép, nagyban jobb. Zenét sokkal jobban szeretek CD lemezről hallgatni mint telefonról vagy a neten. Szeretem akkor elővenni amikor csak szeretném. Én máig veszek CD-ket. Olyan ez nekem, mint egy nőnek az ékszer. És nem beszéltem a Blue Ray lemezekről amelyek sokkal nagyobb kapacitással rendelkeznek mint a DVD-k. Külön lejátszó szükséges hozzájuk. Ezeknek az ára annyi amennyi annak idején a DVD-k. 7-8-9-10 ezer forintba is kerülhet egyetlen Blue Ray film. És persze ezeket is a kezdetekkor feliratosan forgalmazták. A VHS forgalmazás mára abbamaradt. Ha megjelenik egy film csak DVD-n és Blue Ray-en vásárolható meg. A korábbi években lévő feliratos filmeket sorban magyar szinkronnal kezdték forgalmazni, de nem minden jött ki ilyen változatban. A Discmant (hordozható CD lejátszó) sem forgalmazzák. Egy 180 perces üres kazetta pedig 1200 ft! Minél kevesebbet gyártanak egy termékből, az sajnos annál több pénzbe kerül. 10-15 éve még voltak lemezboltok, változatos üzletek, de ahányszor egy plázában sétálok mind a márkás ruha, és cipőbolt a vezető. 2011-ben Barcelonában rengeteg lemezboltot láttam. Tizenévesen Budapesten szinte minden héten elmentem legalább háromszor. CD-ket és DVD-ket. Ma már a Média Markt, a CD pince és a Lemezkuckó árul, illetve vannak pesten használt lemezeket forgalmazó üzletek. A Duna Plázában két boltos CD és DVD választék volt, a Mammut 2. alagsorában a Music Store, ahonnan import lemezeket vásároltam. Megszűntek. Kíváncsi vagyok mi lesz 10-20 év múlva. Biztos hogy a CD-k forgalmazása is megszűnik. Én amíg tehetem veszek CD-ket. Az emberek többsége pedig pötyögteti a telefonját hogy azon csevegjen, játsszon. Nem is veszik észre a körülöttük lévő dolgokat valamint egyáltalán nem figyel némelyik a másikra. Jobban örülnék annak ha sok lemezbolt lenne, az emberek odafigyelnének a másikra és nem a telefonok uralkodnának. Igen, fejlődik a technika de részben rossz irányban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.