2016. július 16., szombat

Take a look at me now

Júniusban jelent meg Phil Collins utolsó két remastered albuma. A cikksorozat befejező részében egy összegzős leírást mutatnék meg az új kiadásokról, mellé a régiek borítóival.


Phil Collins 1951. január 30-án született Angliában. Hétszer kapott Grammy díjat. Nemcsak énekesként, de színészként is megmutatta tehetségét. Oscar és Golden Globe díjat is kapott. Pályafutása 1967-ben kezdődött, amikor a Genesis együttes dobost keresett. Collins jelentkezett és onnantól kezdve lett a zenekar tagja, de akkor még nem énekelt. 1975-től Peter Gabriel kiszállt a Genesisből, és Collins a dobolás mellett lett az együttes énekese.

Phil Collins 1981-ben adta ki első lemezét, a Face Value-t ami egyben az első önálló lemeze is volt. A lemezen hallható első híres slágere az In the air tonight amelyet Collins első házassága ihletett meg. A This must be love című szám pedig a második feleségének szólt, akitől később szintén elvált. A lemez felvételei 1979 és 1981 között zajlottak le. Különböző műfajú dalokból áll. Akad instrumentális, afrikai zenestílus és egy csipetnyi Beatles feeling is. Az 1980-as Genesis: Duke című albumon hallható Behind the Lines-t Phil Collins, Mike Rutherford és Tony Banks írták, amelyet Collins átdolgozva megjelentetett a saját lemezén. Phil Collins rajongója a Beatlesnek és a Face Value végén, a Tomorrow never knows című dal után, amely eredetileg egy Beatles sláger feldolgozása Collins a szám után énekli az Over the rainbow című dalt megemlékezve az 1980-as John Lennon gyilkosságra. Egy ún. rejtett sávban énekelte a számot. A Face value jól teljesített. Collins-t szenvedélyes énekesnek tartották. Dalaiból áramlottak az érzelmek. A The Rolling stone magazin, amely zenével és népszerű témákkal foglalkozik az ötből három csillagot adott az albumnak. 2015-ben bejelentették hogy a Face Value-t digitálisan újrakeverve ismét piacra dobják, de végül 2016. január 29-én jelent meg 2 lemezes deluxe változatban, melynek első lemeze az album, második pedig koncertfelvételeket tartalmaz és demó dalokat. Az új kiadás mellett a Both Sides-t is megjelentették szintén deluxe változatban. A két albumhoz egy fekete díszdobozt is árultak, amelybe a későbbi albumok újrái kerültek bele.
A Face Value-t 2004-ben kaptam ajándékba, de akkoriban nem nagyon tetszett az album, csak a későbbi években hallgattam sokat. Nekem nagyon tetszett a remastered kiadás, főleg a második lemez, mert új stílusban mutatta meg az album dalait. Sajnos 3 dalt nem tettek rá, ami szerintem ráfért volna a kiadásra: In the air tonight DEMO, If leaving me is easy DEMO, Please don’t break my heart. 

_________________________________________________________________________________

1982. november 5-én jelent meg Phil Collins második solo albuma a Hello! I must be going! 1982.május és szeptember között zajlottak a felvételek. Ahogy az elsőt, a másodikat is nagy örömmel fogadták. Szintén különböző műfajokból álltak a dalok. Legismertebb sláger az albumról a You can’t hurry love, melyet mások is feldolgoztak. 1983-ban Collins a Brit Awards-ra jelölték, majd 1984-ben Grammy díjra. A Hello! I must be going! új kiadása 2016. február 26-án jelent meg az új Dance into the light kiadással. Szintén kétlemezes deluxe kiadásban az albummal és a koncert, illetve demós dalokkal.
2004-ben vettem meg az első kiadást a Duna Pláza egykori lemezboltjában. Akkor csak a nővérem szobájában tudtam hallgatni az albumot és abban az időben üres magnókazettára is felvettem, hogy a szobámban tudjam hallgatni. Abban különböző matricák voltak. Szívecskés, gitáros és hangjegyes. A gitárosat ráragasztottam a CD tokjának hátára, de aztán mikor 2015 végén új tokba tettem az albumot, a matricásat kidobtam, mert más nagyon maszatos és kopott lett.


 _________________________________________________________________________________

Phil Collins 1985. február 18-án tért vissza a harmadik albumával, a No Jacket Required-del. 1984. májusától decemberig tartottak a felvételek. A lemezt kedvezőtlenül fogadták a zenei kritikusok, de véleményem szerint az egyik legjobb Phil Collins album. Igazi 80-as évek stílust tartalmaz, nagyon hangulatos és mindegyik dala szuper! Kereskedelmileg a legsikeresebb albuma Collinsnak és platinalemez lett. Világszerte 25 milliós példányszámban adták el. Collins három  Grammy díjat nyert és 1986-ban az év albuma lett a No Jacket Required. A Take me home és a Long long way to go című dalai elhangzottak a Miami Vice című sorozatban is. Egy évvel később, 1987-ben egy Extended album jelent meg, amely egy ún. kibővített változata a No jacket Required 6 számának. 2016. április 15-én adták ki s kétlemezes deluxe változatot, a Testify dupla kiadásával együtt. Kimaradt az I like the way (nagy kedvenc dalom) és a The man with the horn.
Egyik nagy kedvenc Phil Collins albumom a No jacket Required. 2004-ben kazettán kaptam meg, de annyira megtetszett, hogy aztán a nővérem megvette CD-n. Sajnos az albumot ellopták, ami nagyon rosszul esett. 2008-ban az usacd segítségével az amerikai kiadáshoz hozzájutottam és megvettem újból. A No Jacket Required olyan slágeralbum számomra amit máig nem tudok megunni. Nagy hatással van rám a Take me home című dala, amely a kiskorúságom végén hallgattam. „Elbúcsúztattam” a kiskorúságom. 2013-ban a youtubeon akadtam rá Phil Collins kimaradt számaira és azok közül az I like the way óriási kedvencemmé vált és kár, hogy nem tették rá a deluxe kiadásra.
 _____________________________________________________________________________
____
1988-ban az Phil Collins főszerepet kapott a Buster című filmben és három új dalt írt. Two hearts (első kedvenc dalom), A Groovy Kind of love és a Big noise. Ezek a számok a filmzenei albumon találhatóak. 1989. november 20-án Phil Collins egy újabb lemezt adott ki But Seriously címen. Ez szám szerint a negyedik albuma. 1989. április és október között készítették el a felvételeket. Élő dobok helyett, dobógépet, és szintetizátort is használt. Az album komoly témájú, mert a világban történő gazdasági problémákra fekteti a hangsúlyt, köztük a népszerű slágerénél, az Another day in paradise-nál. Collins Washingtonba látogatott és megrendítette az ottani hajléktalanok és szegénység látványa. A Colours (Színek) című dal majdnem 10 perces, kissé Genesis stílusú. Ennek témája a színes bőrű emberek elnyomása. Mélyen együtt érez a nehéz helyzetben élő emberekkel. A legmeghatóbb dala a Father to son amelyet a fiának írt és leírta neki szeretetét, törődését.  
Érdekes album. Megindító és kissé melankolikus. 2004-ben vettem meg CD-n az Europarkban egy péntek délután. Korábban kazettán is megvolt. Akkor döntöttem el, hogy az énekes minden albumát megveszem CD-n. Ez az album volt, amit sokszor akkor hallgattam mikor a nővéremmel Ki nevet a végén?-t játszottam. 1990-ben a Serious Hits Live című koncert CD-je jelent meg, melyet később dvd formátumban is kiadtak.
2016. június 20-án jelent meg a But seriously deluxe verziója, a The Essential: Going back-kel együtt.
 _________________________________________________________________________________

3 évvel később Phil Collins kisebb stílust váltva új albummal tért vissza. A Both Sides-t 1992-1993-ban vették fel és 1993. november 8-án jelent meg ötödik lemeze. Művészileg kielégítőnek és kísértő mesének tartották. A második legjobb Phil Collins album mely már a lágy, soft rock stílust foglalta magában. Az énekes teljesen egyedül játszott minden hangszeren és Collins kijelentette, hogy erre az albumra a legbüszkébb. Személyes albumnak nevezte, de nem mindegyik számot jelentette meg. Ahogy a But seriously esetében itt is előtörnek gondolatai a világgal kapcsolatos problémáival, és visszatekint korábbi lemezeinek elkészítésére is. Felteszi magának a kérdést hogyan befolyásolta őt az érzései mikor a dalait írta. Egy nagyon mély érzésekkel teli album.
2003. december 24-én a nővérem megvette nekem kazettán és szenteste meg is hallgattam. Annyira megtetszett, hogy 2004-ben meg is vettem CD-n egy esős napon az Őrs vezér terei Árkádban. A 2-es metrónak állomása még a régi volt. A Both sides, a második kedvenc Phil Collins albumom. Olyan szép, megindító és érzelmes. Legjobb este hallgatni. A "Rad Dudeski" and "Don't Call Me Ashley” című dalok sajnos kimaradtak a deluxe változatból.
__________________________________________________________________________________
Újabb 3 év telt el míg Phil Collins megcsinálta a Dance into the light című albumát. 1995-ben vették fel lemezt, majd 1996. október 21-én jelentették meg. Kicsit fiatalos volt a hatodik album hangulata. Collins ebben az évben hagyta ott a Genesist, helyét pedig Ray Wilson vette át. A Dance into the light a legkevesebb példányszámban elkelt album volt. Ugyan nem volt sikeres lemez, de a későbbi turnéi viszont igen.

2005-ben vettem meg a régi kiadását az egykori Nyugati pályaudvar melletti kis lemezboltban. Nem tetszett annyira, mert más stílust szoktam meg Phil Collinstól. Azonban ahogy a Face value esetében is később megszerettem.
A Deluxe kiadás tartalmazta a kimaradt dalokat, illetve a koncertfelvételek anyagát is. 
_________________________________________________________________________________________


Phil Collins 1998-ban kiadta a Hits-et amelyen a legsikeresebb dalait jelentette meg. Az albumon az énekes korábbi lemezeinek borítói találhatóak művészi stílusban. Új dalként a True colours és a Separate lives című szám található. 1998-ban volt még egy száma, de azt Laura Pausininek írta. Ez a Looking for an angel, melyet később közösen el is énekeltek.

A Hits-et 2003-ban kaptam kazettán miután a Testify-t meghallgattam. Kíváncsi voltam Phil Collins zenéjére és a Hits-nek köszönhetően meg is szerettem. Eleinte úgy volt hogy kazettán szerzem meg minden albumát és akkor a Hits-et megvettem lemezen. Aztán 2004-től, 2005 elejéig sorra megszereztem CD-n az összes albumát.

A Tarzan című rajzfilm után 2 évvel később jelent meg Phil Collins: Testify című albuma 2002. november 11-én. 2000-2002-ig tartottak az album felvételei. A hetedik lemez dalait Svájcban, Franciaországban és Los Angelesben vették fel. A Dance into the light óta egy újabb sikeres lemezt tudhatott magának az énekes, főleg amikor 2003-tól turnézni kezdett és még sikeresebbé tette az albumát.

2003. elején vette meg nekem a nővérem kazettán egy péntek este az Árkádban. Aznap lefekvés előtt meghallgattam az A oldalt és másnap a B-t. Nagyon tetszett! Az első Phil Collins album volt, amit hallottam. Aztán jött a Hits és a többi album. A Testify CD változatát az Árkádban vettem meg. A Deluxe változat kiadatlan számokat is tartalmazott: Crystal Clear, TV Story és az It’s only loving. 2003-ban a Mackótestvér című rajzfilmhez írt zenét, majd 2004-ben Phil Collins egy kétlemezes Love songs válogatáslemezt adott ki, melyeken a West Side Story: Somewhere című száma található és még néhány olyan dal, amelyek kikerültek a korábbi lemezeiről, de az új deluxe kiadásokon megtalálhatóak. 
_________________________________________________________________________________

2010-ben dobták piacra az utolsó Phil Collins albumot, a Going back-et ami egyben a nyolcadik lemeze. Az énekes gyermekkori kedvenc dalait dolgozta fel. Borítóján fekete fehér fiatalkori képe látható, amikor dobol. Mikor Collins középiskolás volt játszott az iskolai zenekarban és nagy Beatles rajongó hírében állt. Az énekes interjúkban mondta, hogy ezzel az albummal vissza is vonul. A 2016-os új kiadásban 25 helyett csak 14 dalt jelentetett meg újra.

Én a 2 lemezes verziót vettem meg 6 évvel ezelőtt, de nem tetszett az ún. 50-60-as évek stílusa. Mindössze pár dal tetszett erről az albumról. A Going back című szám nagyon jó volt! A szép emlékeket jutatta eszembe. 


Phil Collins nagy kedvencem. Olyan hangulatot épített bele a dalaiba hogy megmozgat bennünk egy csomó mindent. A lelkünk is jobban lesz tőle. Olyan énekes Phil Collins, aki egyedi, képes egy csomó stílust is játszani és még spanyolul is énekelt. Sajnos új lemezt nem fog megjelentetni, pedig szerintem még simán kiadhatna néhány albumot. Vicente Fernández közel a 80-hoz is énekelt, és csak nem olyan rég vonult vissza a zenéléstől. Olyan jó érzés volt az új Phil Collins kiadásokat megvenni, összegyűjteni a díszdobozba a remastered albumait. Néhány képet szeretnék megmutatni:

 



A deluxe kiadásokhoz olyan borítót is találtam amin csak Phil Collins található:




Jövőre Magyarországon is megjelenik Phil Collins életrajzi könyve, melyről a megjelenés előtt fogok majd írni. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.