2007BEN
2007-ben ért véget Budapest
második metróvonalának teljes rekonstrukciója, amelyet 2004-ben kezdtek el.
Előtte 2003-ban hagyták jóvá a piros metró felújítását, amelynek első szakaszát
1970-ben, majd a másodikat 1972-ben adták át a budapestieknek. Kár hogy 2006
előtt nem fotóztam, mert tuti lencsevégre kaphattam volna a régi hangulatú 2-es
metrót.
Emlékszem arra, amikor még
régi burkolatúak voltak az egykori állomások. Jobban tetszett nekem, mint most,
mert különleges hangulatot adott és a megállók lámpáinak fényei sem voltak
eléggé erősek. Sokkal szebben nézett ki a régi arculat, viszont sajnos elavult
volt. A felújítás során azonban szinte minden megváltozott.
2004-ben a Kossuth tér és a
Blaha Lujza tér kapott új külsőt. Sajnos a régi, márványos kőburkolatokat
elbontották a Kossuth téren és a mozaikkövekkel kirakott oszlopok egy zománcos
bevonatot kaptak. A falakra pedig ahhoz hasonló förmedvényt tapasztottak. A
Blaha Lujza tér mozaikkockás falburkolata is hasonló sorsra jutott. A
sakktáblás kőpadlót feltörték és fehér kőburkolattal látták el. Emlékszem, hogy
anno a metró a Kossuth téren nem állt meg és éreztem a festékszagot mikor megállás
nélkül haladt át a Batthyányi tér felé. 2004 szeptemberében meglepődtem a
felújított állomások láttán. Mintha egy másik dimenzióba kerültem volna. Ekkor
lettem nagykorú, 18 éves. 2005-ben következett a Batthyányi tér, Astoria és a
Keleti pályaudvar átépítése. A 2006-os rekonstrukciókor, amely a Deák teret,
Moszkva teret és a Déli pályaudvart érintette már voltak közlekedési nehézségeim,
mivel sokat metróztam már akkor is. A felújított állomásokra érve nagyon
meglepődtem, mivel annyira más volt a megszokottnál. Az alagutakat teljesen
kivilágították. Sajtos kifli jellegű illatok uralkodtak az állomáson és a
fekete gránitkövek tükörfényesre voltak csiszolva. A Moszkva tér és a Déli
pályaudvar is hasonló volt. Látszott rajtuk hogy frissen felújított állapotban
voltak. A kék metró kocsik voltak csak régiek. Izgatott voltam, amikor a
metróval megérkeztem az állomásokra, főleg azért mert aznaptól volt átadva az
utasoknak. A 2007-es felújítás volt az, ami a leghosszabb ideig tartott. Sajnos
az Őrs vezér tere átépítése úgy zajlott, hogy az egykori végállomás épületét
lebontották és a helyére egy másikat építettek. Teljesen eltért a korábban
megszokottól. A régi megálló tágasabb volt és könnyedén lehetett nézni az
érkező, illetve távozó metrókat. 2007. augusztusában azonban nem volt teljesen
kész az Őrs vezér terei állomás, mert még javában tartottak az építési
munkálatok és csak késő ősszel lett teljesen kész. A Deák tér, Astoria, Puskás
Ferenc Stadion, Pillangó utca felújítása sikerült nagyon szépen. A többi
egysíkú és elvesztette egykori egyediségét. Remélem a 3-as metró felújítása
során nem történik meg ez az eset, mert nagyon egyediek a szocialista
metróállomások.
Ebben a videóban meg lehet nézni a 2-es metró régi megállóit összehasonlítva a jelenlegivel.
Becsky András videója 1992-ből. Különleges felvétel, mert
a régi rekedtes hangú metróbemondó beszél
Néhányan, köztük én is
feltettük a nagy kérdést: Vajon a 2-es metró a következő felújításakor
visszakapja egykori arcát? Ha a Kisföldalattinak igen, talán a 2-es metrónak
is. Ha nem akkor még modernebbé varázsolják majd. Ez kb. 20-25 év múlva
kiderül.
B E N
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.