2017. szeptember 3., vasárnap

10 éve fejeződött be a 2-es metró felújítása

2007BEN

2007-ben ért véget Budapest második metróvonalának teljes rekonstrukciója, amelyet 2004-ben kezdtek el. Előtte 2003-ban hagyták jóvá a piros metró felújítását, amelynek első szakaszát 1970-ben, majd a másodikat 1972-ben adták át a budapestieknek. Kár hogy 2006 előtt nem fotóztam, mert tuti lencsevégre kaphattam volna a régi hangulatú 2-es metrót.

Emlékszem arra, amikor még régi burkolatúak voltak az egykori állomások. Jobban tetszett nekem, mint most, mert különleges hangulatot adott és a megállók lámpáinak fényei sem voltak eléggé erősek. Sokkal szebben nézett ki a régi arculat, viszont sajnos elavult volt. A felújítás során azonban szinte minden megváltozott.

2004-ben a Kossuth tér és a Blaha Lujza tér kapott új külsőt. Sajnos a régi, márványos kőburkolatokat elbontották a Kossuth téren és a mozaikkövekkel kirakott oszlopok egy zománcos bevonatot kaptak. A falakra pedig ahhoz hasonló förmedvényt tapasztottak. A Blaha Lujza tér mozaikkockás falburkolata is hasonló sorsra jutott. A sakktáblás kőpadlót feltörték és fehér kőburkolattal látták el. Emlékszem, hogy anno a metró a Kossuth téren nem állt meg és éreztem a festékszagot mikor megállás nélkül haladt át a Batthyányi tér felé. 2004 szeptemberében meglepődtem a felújított állomások láttán. Mintha egy másik dimenzióba kerültem volna. Ekkor lettem nagykorú, 18 éves. 2005-ben következett a Batthyányi tér, Astoria és a Keleti pályaudvar átépítése. A 2006-os rekonstrukciókor, amely a Deák teret, Moszkva teret és a Déli pályaudvart érintette már voltak közlekedési nehézségeim, mivel sokat metróztam már akkor is. A felújított állomásokra érve nagyon meglepődtem, mivel annyira más volt a megszokottnál. Az alagutakat teljesen kivilágították. Sajtos kifli jellegű illatok uralkodtak az állomáson és a fekete gránitkövek tükörfényesre voltak csiszolva. A Moszkva tér és a Déli pályaudvar is hasonló volt. Látszott rajtuk hogy frissen felújított állapotban voltak. A kék metró kocsik voltak csak régiek. Izgatott voltam, amikor a metróval megérkeztem az állomásokra, főleg azért mert aznaptól volt átadva az utasoknak. A 2007-es felújítás volt az, ami a leghosszabb ideig tartott. Sajnos az Őrs vezér tere átépítése úgy zajlott, hogy az egykori végállomás épületét lebontották és a helyére egy másikat építettek. Teljesen eltért a korábban megszokottól. A régi megálló tágasabb volt és könnyedén lehetett nézni az érkező, illetve távozó metrókat. 2007. augusztusában azonban nem volt teljesen kész az Őrs vezér terei állomás, mert még javában tartottak az építési munkálatok és csak késő ősszel lett teljesen kész. A Deák tér, Astoria, Puskás Ferenc Stadion, Pillangó utca felújítása sikerült nagyon szépen. A többi egysíkú és elvesztette egykori egyediségét. Remélem a 3-as metró felújítása során nem történik meg ez az eset, mert nagyon egyediek a szocialista metróállomások.  


 Ebben a videóban meg lehet nézni a 2-es metró régi megállóit összehasonlítva a jelenlegivel.
 

 Becsky András videója 1992-ből. Különleges felvétel, mert 
a régi rekedtes hangú metróbemondó beszél

Néhányan, köztük én is feltettük a nagy kérdést: Vajon a 2-es metró a következő felújításakor visszakapja egykori arcát? Ha a Kisföldalattinak igen, talán a 2-es metrónak is. Ha nem akkor még modernebbé varázsolják majd. Ez kb. 20-25 év múlva kiderül.

B E N

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.