2016. december 8., csütörtök

Rádió és CD



Alkalmanként, amikor néha eljárok plázába, nyomtatni akkor ezeken a helyszíneken, akaratomon kívül hallom az akkor bekapcsolt rádiócsatornát. Hogy mi a neve azt nem figyeltem, de nem is vagyok rá kíváncsi. 2002-ben hoztam meg azt a döntést az életemben, hogy a rádióhallgatást beszűntetem. Hogy miért? Mert mindig ugyanazt adták, nem voltam megelégedve azzal, amit képesek voltak sugározni. Jobban szerettem hallgatni kazettát és CD-t, mint ugyanazokat az agyonismételgetett slágereket, amelyekkel a hazai hallgatóknak játszanak le. Az egyetlen rádiós csatorna, amit szerettem az a Sláger rádió volt, de megszüntették. Zavaró volt a Juventus rádió zenei egysíkúsága is. Mellesleg nem egyszer fordult elő hogy egy számot csak úgy megszakítottak, mert éppen az egy órával korábban már bemondott hírek ismételgetése sokkal fontosabb volt. A helyzet sajnos ma sem túl fényes. Ha megyek bármely bevásárlóközpontba, akkor sok esetben, fülemben a fülhallgató, és kedvenceimet nyomatom az mp3 lejátszóm által. Amikor azonban elmegyek nyomtatni akkor persze, nincs a fülemben semmi, nyomtatok. Sajnálatos módon, nem kívánatos lehetőségem nyílik arra, hogy megállapítsam, hogy a helyszínen bekapcsolt rádiócsatorna mélységesen egysíkú. Ugyanis rendben, ha valaki slágereket szeret hallgatni, de annyi zenei újdonság van, amit az embernek hallania kell. És persze a rádió szlogene: Csak igazi mai sláger, azt hiszik, náluk megy, meg ehhez hasonló szövegek. Közben 10-20-30 éves átlag zenéket adnak, melléjük olyan zenékkel, amelyeknek hangulata sincsen. És ha már tényleg akarnak változatosak lenni, akkor vegyenek elő olyan zenéket amelyekkel biztos sikereket érne el az adott rádiócsatorna. Itt 70-80-90-es évek olyan zenei darabjaira gondolok, amelyeket nagyon régen sugároztak hazai rádiók. Úgy döntöttem, hogy rászánok egy napot arra és itthon figyelem meg milyen zenei választékot tárnak a magyar hallgatóságra. Az eredmény lesújtó volt! Nem egyszer hallottam már a nyomtatós helyszínen Gloria Gaynor: I will survive, Desireless: Voyage Voyage, vagy éppen Cserháti Zsuzsa: I love you baby. Tévedés ne essék, jó számok ezek, de ideje lenne újítani és megismertetni a magyarokat másféle zenével is! Az imént felsorolt dalok a maguk idejében voltak slágerek. Nem baj, ha 1-2x leadják, de nem egyfolytában kellene! A hazai rádiók közül nem egy olyan van, amelybe igenis beleférhetne, mondjuk spanyol, olasz és francia zene. Én nagyon szeretem a latin zenei kultúrát és valóságos mennyi zenei csemege! Nem tudom elhinni, hogy ennyire igénytelenek legyenek a rádiók, hogy nem ad még lehetőséget sem annak, hogy a latin zenét bemutassa. Magyarországon a magyar zene mellett az angol nyelvű zenék is dominálnak. A magyar érthető, hisz anyanyelvünk, de ha az angol zenék bőven kapnak helyet, akkor mi bajuk a spanyol vagy azokkal a zenei stílusokkal, amelyeket nem ismernek nálunk? Én úgy látom teljesen leangolosodott minden. Értem, hogy az angol a fő nyelvek közé tartozik, de nem kellene túlzásba vinniük a használatát. Ilyenkor gondolom azt, hogy a spanyol zenét azért nem akarják beáramoltatni hazánkba, mert a sok „suttyó” szerint ez nyálas izé. Pedig a latin zene a romantikus oldala mellett másféle stílussal is foglalkozik. Én a romantikus, és pop rockos oldalát szeretem. Hála a dél amerikai sorozatoknak megismerhettem a spanyol romantikus zene csodás oldalát és CD gyűjtővé váltam. Szerencsére a netes vásárlásnak köszönhetően számos latin zenei lemezt vehettem meg. Bővebben a korábbi cikkemben olvashatjátok el a történetet:


Hazai zenei választék
Tizenévesként szerettem a budapesti lemezboltokba járni. Aztán persze sorra megszűntek és vele együtt a csodálatos Music Store CD áruház, amely a Mamut 2-ben volt. A mellette lévő Média Markt üzlet máig megvan, sőt Budapesten most is megvan az összes üzletük. Ott korántsem volt soha olyan a választék, mint egy Music Storenak, vagy ahhoz hasonló CD és kazetta boltnak. A pesti utcákon lévő zenei üzletekben bőven lehetett válogatni különböző előadók régi és új albumai közül. Egy Média Marktban max. egy válogatás, illetve az adott énekesek új lemezeit lehet kapni. Nem minden esetben van szerencséje annak, aki régebbi albumokat keres. Amikor a Music Storeban vásároltam külön latin zenei polcok is voltak és mindig megvettem azt, ami érdekelt. A mai maradék zenei választékok max. a Média Marktban, az Alexandra könyváruházban, zenei antikváriumban és a használt CD boltokban vannak. Az Alexandra üzleteiben lévő lemezek többségét sosem árazzák le. Évekkel később is ugyanolyan összegért lehet megvenni ott egy CD-t mint amikor megjelent. Persze latin zenei albumokat ott sem lehet kapni. Phil Collins remastered albumai esetében szerencsém volt, mivel a nagy kedvenc énekesem és nálunk forgalmazzák a felújított hangzású lemezeit.
A Média Marktra visszatérve 1-2 alkalommal láttam spanyol nyelvű CD-t. A Mamut 2-ben Laura Pausini: 20 Grandes Exitos albumát és Alejandro Sanz zenei koncertes dvd-it. Amikor Laura Pausini karácsonyi albuma megjelent sajnos csak az Árkádban lehetett kapni az Xmas című változatát, de a Navidad verziót sajnos nem sikerült beszereznem sehol sem. Nem volt annyira nagy baj, mert a spanyol nyelvű változat több mint a fele angol nyelvű volt. Mégis bosszantó hogy a spanyol zene ennyire kiszorult a hazai forgalmazásból. Pedig sok éve lehetett kapni Natalia Oreiro, Enrique Iglesias albumokat. Sőt még egy Emmanuel Ortega albumot is. 

Laura Pausini lemezek amelyeket a hazai Média Marktban vettem. Az énekeső olasz és angol nyelvű albumait lehet kapni. Idén nyáron azonban a 2 lemezes deluxe verzióját meg tudtam venni az Inédito című albumának melynek egyik lemezén az olasz, másikon a spanyol változat volt. 


Phil Collins remastered albumai. A Mamut 2-ben lehet kapni a díszdobozból, és megtalálható a bakelites változata is. A 2 lemezes Singles is megvásárolható, de van egy 3 korongos változata amely az Árkádban érhető el. Ha megnézzük a Phil Collins mellett látható más lemezeket láthatjuk hogy nincs mellettük spanyol zenei album. Laura Pausini karácsonyi lemeze nemcsak CD-n, de bakelit változatban is megjelent. Sajnos azonban a Michael Bublé ünnepi albumát állították ki. Ugyanez volt a karácsonyi vásárban is. 

Én pusztán a véleményem és meglátásom írtam le. Nem kellemes dolog azt látni egy lemezboltban amikor az újdonságok polcain nem mindegyik énekes új lemezét teszik ki. A hazai hallgatóságnak pedig fogalma sincs mennyi minden újat ismerhetne még meg. A lehetőségek karnyújtásnyira vannak. 
Ricardo Montaner új lemezével a kezemben. Ezt az albumot nálunk nem lehet kapni. Én neten rendeltem meg. Csodás lemez! Szeretem a latin zenét!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.