2016. január 15., péntek

MetrófelújításOK

20 esztendeje hogy a Kisföldalattit (Milleniumi Földalatti Vasút) teljes egészében felújították. Tisztán emlékszem azokra a napokra mikor kisgyermekként az egykori állomások össze voltak firkálva, a lejárati ajtók félig törött állapotban voltak és a pályán csupa szemét uralkodott. Ennek véget is vetettek két évtizede. 2004 nyarától 2007 végéig pedig a kettes metrót szabták át. 2004-ben vicces volt, amikor a metró nem állt meg a Kossuth téren, mert épp az állomást újították. Festékszagot éreztem akkor. Miután a Kossuth és a Blaha Lujza teret megcsinálták az utóbbinál rossz volt látni, hogy az egykori mozaikkockás falú, sakktáblás kőpadlójú metrómegálló már nem volt. A felújítás során fehér, zománcszerű bevonatot rögzítettek a falakra, a kőpadló pedig szürkésfehér lett. 2005-ben a Batthyányi teret, Astoriát és a Keleti pályaudvart hozták rendbe. A Batthyányi tér ugyanolyan lett, mint a felújított Kossuth tér, csak éppen szürke gránitos kőpadlójú volt. Mindkét megállónál elbontották a kőburkolatot. Fényesre csiszolták a kőpadlókat melyek közül a szürke gránitos hamarabb kopik, mint a vöröses színű. Külön megnéztem az állomásokon a padlók fényességét. Sokat figyelem ahányszor a 2-es metróval utazom. Az Astoria megállót csodaszépen megcsinálták. A falburkolat jó állapotban volt így csak tisztogatni kellett. A Keleti pályaudvar viszont a Blahához hasonlóan elvesztette egykori varázsát. Az állomás falait burkoló barnás kőlapokat eltávolították és szintén zománcszerű bevonat került oda. Sokkal jobb volt régi formájában. Kissé sötét, de nagyon hangulatos volt. Szerettem tizenévesen. 2006-ban a Deák tér, Moszkva tér (Széll Kálmán tér) és a Déli pályaudvar újult meg. A Deákon lévő falburkolat megmaradt kissé átalakítva és tágasabb lett az állomás. De jól megcsinálták.
                                                Infók a 3-as metró állomásán 2006 nyarán
                                                                  (fotó: Ben Lacosta)
                                          Infók a 2-es metró bejáratánál 2006 nyarán
                                                                  (fotó: Ben Lacosta)

A Moszkva térnek különleges hangulata volt. Lámpasorok égtek az egész állomáson, és a lámpasor felett bordós mozaikkockás burkolat díszelgett. A rekonstrukció során az lámpasor nem végig volt vezetve és hasonló arca lett, mint a Délinek. A kőburkolatokat itt is lebontották. A 2007-es évben a Puskás Ferenc Stadion (Népstadion, Stadionok), Pillangó utca és az Őrs vezér terét (Fehér út) építették át. A Puskás Ferenc Stadion állomást és a Pillangó utcát szépen felújították, de az Őrs vezér tere egykori állomásának felszíni épületét lebontották és újat építettek a helyére. Ez nagy hiba volt ugyanis sokkal tágasabb volt a régebbi épület, míg az új nem annyira. A régi állomás végén akadálymentesen lehetett látni az érkező és az éppen távolodó vonatokat. Azt a részt beépítették. 2007 őszén ugyan még nem voltak készen, de megnyílt a forgalom és az év végére befejeződött a munka. Sok értékes kőburkolat veszett el. A 11 metróállomásból a Pillangó utca, Puskás Ferenc Stadion, Astoria, Deák tér lett ízlésesen megcsinálva. Minden megálló új piros névtáblát kapott. Hogy mi lesz a 3-as metróval? Biztosra veszem, hogy itt is az lesz hogy a kőburkolatok eltűnnek és teljesen modernizálják. Idén kezdődik Budapesten a felújítása. A kocsikat felújítják ahelyett, hogy újakat vásárolnának. Az Alstom metró szép és modern, de nem adja vissza a kellemes metróhangulatot, amit gyermekkoromban megszoktam. Az orosz metró jobban bejön nekem, mert kényelmesebb és hangulatosabb. Olvastam, hogy fehér színű lesz. Véleményem szerint úgy nem lenne szép. Egyrészt hamar piszkos lesz és a fehér az olyan semmilyen. Megnéztem az új orosz metró kocsikat. Nagyon bejöttek nekem. Szép ezüstszínű, kék csíkkal a közepén. 
                                     (forrás: egy youtube videóból mentettem ki)

Sokkal szebb lenne egy ilyen orosz kocsi és pont a 3-as metró vonalára való mivel azt kék metrónak nevezik. Sok éve a 2-es metróvonalon jártak felújított szerelvények az ún. Barbie kocsik mivel a belső terük narancssárgás, rózsaszín volt:
                                                    Barbie az Őrsön (2010.)
                                                        (fotó: Ben Lacosta)

Ezek a felújított szerelvények 2013-ig futottak a 2-es metró vonalán, aztán az Alstom szerelvényei vették át a helyüket. Az Őrs vezér terén mai napig áll néhány elöregedett, leselejtezett metró. Jelenleg Moszkva felé tartanak a felújítás előtt álló metró kocsik. Komoly felújítás veszi idén kezdetét, mert Budapesten a 3-as metró az, amin a legtöbb ember utazik és nehéz lesz azoknak, akik majd pótló buszokkal fognak utazni. Egy metrófelújítás érdekes. Olvastam, hogy kibontanak az alagútból minden kábelt, sínt és aztán kiszigetelik. Metróépítéskor a talajvíz azért nem csurog be az alagútba, mert szigetelést végeznek. Ezek azonban az idő múlásával tönkremennek és ekkor a talajvíz beszivárog majd a síneket is eléri. Magyarul beázik az alagút. Ezért kell szigetelés, új sínek és persze a síneket tartó talapzatot is kicserélik. A 2-es metró felújításakor menekülő utat is építettek. A 3-as metró idén lesz 40 éves. Nem egyben adták át az állomásokat, hanem egészen a 80-as évek végéig építették, de nem addig ameddig kellett volna. 1976-ban a Nagyvárad tér- Deák tér közötti szakaszt adták át, aztán később fokozatosan a többi állomást. 1990-ben volt az utolsó szakasz átadása Újpest-Központig. Eleinte úgy volt, hogy Káposztásmegyerig vezetik a metrót. Remélem a felújítás során nem történik teljes arculatváltás mert jó lenne ha a kék metró megőrizné régi arcát modern stílusban. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.