20
esztendeje hogy a Kisföldalattit (Milleniumi Földalatti Vasút) teljes egészében
felújították. Tisztán emlékszem azokra a napokra mikor kisgyermekként az
egykori állomások össze voltak firkálva, a lejárati ajtók félig törött
állapotban voltak és a pályán csupa szemét uralkodott. Ennek véget is vetettek
két évtizede. 2004 nyarától 2007 végéig pedig a kettes metrót szabták át.
2004-ben vicces volt, amikor a metró nem állt meg a Kossuth téren, mert épp az
állomást újították. Festékszagot éreztem akkor. Miután a Kossuth és a Blaha
Lujza teret megcsinálták az utóbbinál rossz volt látni, hogy az egykori
mozaikkockás falú, sakktáblás kőpadlójú metrómegálló már nem volt. A felújítás
során fehér, zománcszerű bevonatot rögzítettek a falakra, a kőpadló pedig
szürkésfehér lett. 2005-ben a Batthyányi teret, Astoriát és a Keleti
pályaudvart hozták rendbe. A Batthyányi tér ugyanolyan lett, mint a felújított
Kossuth tér, csak éppen szürke gránitos kőpadlójú volt. Mindkét megállónál
elbontották a kőburkolatot. Fényesre csiszolták a kőpadlókat melyek közül a szürke
gránitos hamarabb kopik, mint a vöröses színű. Külön megnéztem az állomásokon a
padlók fényességét. Sokat figyelem ahányszor a 2-es metróval utazom. Az Astoria
megállót csodaszépen megcsinálták. A falburkolat jó állapotban volt így csak
tisztogatni kellett. A Keleti pályaudvar viszont a Blahához hasonlóan
elvesztette egykori varázsát. Az állomás falait burkoló barnás kőlapokat
eltávolították és szintén zománcszerű bevonat került oda. Sokkal jobb volt régi
formájában. Kissé sötét, de nagyon hangulatos volt. Szerettem tizenévesen.
2006-ban a Deák tér, Moszkva tér (Széll Kálmán tér) és a Déli pályaudvar újult
meg. A Deákon lévő falburkolat megmaradt kissé átalakítva és tágasabb lett az
állomás. De jól megcsinálták.
(fotó: Ben Lacosta)
Infók a 2-es metró bejáratánál 2006 nyarán
(fotó: Ben Lacosta)
A
Moszkva térnek különleges hangulata volt. Lámpasorok égtek az egész állomáson,
és a lámpasor felett bordós mozaikkockás burkolat díszelgett. A rekonstrukció
során az lámpasor nem végig volt vezetve és hasonló arca lett, mint a Délinek.
A kőburkolatokat itt is lebontották. A 2007-es évben a Puskás Ferenc Stadion
(Népstadion, Stadionok), Pillangó utca és az Őrs vezér terét (Fehér út)
építették át. A Puskás Ferenc Stadion állomást és a Pillangó utcát szépen
felújították, de az Őrs vezér tere egykori állomásának felszíni épületét
lebontották és újat építettek a helyére. Ez nagy hiba volt ugyanis sokkal
tágasabb volt a régebbi épület, míg az új nem annyira. A régi állomás végén
akadálymentesen lehetett látni az érkező és az éppen távolodó vonatokat. Azt a
részt beépítették. 2007 őszén ugyan még nem voltak készen, de megnyílt a
forgalom és az év végére befejeződött a munka. Sok értékes kőburkolat veszett
el. A 11 metróállomásból a Pillangó utca, Puskás Ferenc Stadion, Astoria, Deák tér
lett ízlésesen megcsinálva. Minden megálló új piros névtáblát kapott. Hogy mi
lesz a 3-as metróval? Biztosra veszem, hogy itt is az lesz hogy a kőburkolatok
eltűnnek és teljesen modernizálják. Idén kezdődik Budapesten a felújítása. A
kocsikat felújítják ahelyett, hogy újakat vásárolnának. Az Alstom metró szép és
modern, de nem adja vissza a kellemes metróhangulatot, amit gyermekkoromban
megszoktam. Az orosz metró jobban bejön nekem, mert kényelmesebb és hangulatosabb.
Olvastam, hogy fehér színű lesz. Véleményem szerint úgy nem lenne szép.
Egyrészt hamar piszkos lesz és a fehér az olyan semmilyen. Megnéztem az új
orosz metró kocsikat. Nagyon bejöttek nekem. Szép ezüstszínű, kék csíkkal a
közepén.
(forrás: egy youtube videóból mentettem ki)
Sokkal szebb lenne egy ilyen orosz kocsi és pont a 3-as metró vonalára való mivel azt kék metrónak nevezik. Sok éve a 2-es metróvonalon jártak felújított szerelvények az ún. Barbie kocsik mivel a belső terük narancssárgás, rózsaszín volt:
Barbie az Őrsön (2010.)
(fotó: Ben Lacosta)
Ezek
a felújított szerelvények 2013-ig futottak a 2-es metró vonalán, aztán az
Alstom szerelvényei vették át a helyüket. Az Őrs vezér terén mai napig áll
néhány elöregedett, leselejtezett metró. Jelenleg Moszkva felé tartanak a
felújítás előtt álló metró kocsik. Komoly felújítás veszi idén kezdetét, mert
Budapesten a 3-as metró az, amin a legtöbb ember utazik és nehéz lesz azoknak,
akik majd pótló buszokkal fognak utazni. Egy metrófelújítás érdekes. Olvastam,
hogy kibontanak az alagútból minden kábelt, sínt és aztán kiszigetelik.
Metróépítéskor a talajvíz azért nem csurog be az alagútba, mert szigetelést
végeznek. Ezek azonban az idő múlásával tönkremennek és ekkor a talajvíz
beszivárog majd a síneket is eléri. Magyarul beázik az alagút. Ezért kell
szigetelés, új sínek és persze a síneket tartó talapzatot is kicserélik. A 2-es
metró felújításakor menekülő utat is építettek. A 3-as metró idén lesz 40 éves.
Nem egyben adták át az állomásokat, hanem egészen a 80-as évek végéig
építették, de nem addig ameddig kellett volna. 1976-ban a Nagyvárad tér- Deák
tér közötti szakaszt adták át, aztán később fokozatosan a többi állomást.
1990-ben volt az utolsó szakasz átadása Újpest-Központig. Eleinte úgy volt,
hogy Káposztásmegyerig vezetik a metrót. Remélem a felújítás során nem történik
teljes arculatváltás mert jó lenne ha a kék metró megőrizné régi arcát modern
stílusban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.